Verkeerssituatie in de Phoenixstraat

5 december 2011
De Phoenixstraat, ??n van de toegangspoorten naar het centrum, is al langer gekend als een onveilige straat. Buurtbewoners klagen steen en been over de onaangepaste snelheid van het autoverkeer en organiseerden al verschillende acties om het probleem aan te klagen.

Tot nog toe heeft dit weinig uitgehaald want onlangs werd een bejaarde man aangereden door een wagen en overleed ter plekke. De inrichting van de straat nodigt uit tot snel rijden. Bovendien maken de voetpaden en de onmiddellijke omgeving van de straat een verloederde indruk, wat los van de verkeersveiligheidssituatie zeker ook een impact heeft op de kwaliteit van wonen in de buurt.

Graag had ik van de schepen vernomen:

  • Bent u op de hoogte van de situatie in de Phoenixstraat? Hoe beoordeelt u deze?
  • Is het niet aangewezen na te gaan op welke wijze deze straat kan aangepast worden om autoverkeer vlot maar veilig ter plekke te krijgen? Verkeersdrempels zijn hinderlijk voor bussen van De Lijn en verkeerskussens zouden te lawaaierig zijn. Denkt de schepen nog aan andere maatregelen?
  • Welke maatregelen zal u treffen op korte termijn en wordt op middellange termijn een globale heraanleg van de straat in het vooruitzicht gesteld?

Sas van Rouveroij
Gemeenteraadslid


Antwoord:

Ik ben er mij inderdaad van bewust dat de Phoenixstraat kampt met een aantal hardnekkige mobiliteitsproblemen zoals onaangepast rijgedrag en foutparkeren. Het is echter bijzonder moeilijk om daar een pasklare oplossing voor de bieden.

Zoals u terecht in uw vraag vermeldt, zijn bijvoorbeeld harde verkeersdrempels in de Phoenixstraat niet aangewezen omdat deze straat een prioritaire verkeersas is voor het openbaar vervoer, en ook in het algemeen een belangrijke in- en uitvalsweg tussen de stadsring en het -centrum. Ook andere infrastructurele ingrepen liggen hier niet voor de hand. Op korte termijn zijn er geen aanpassingen gepland.

Snelheidsmetingen uit 2010 tonen dat de meeste bestuurders zich wel relatief aan de snelheidsbeperkingen houden (stadinwaarts bedroeg de V85 toen 33 km/u). Maar in de praktijk zijn het uiteraard vooral de extremere snelheden die voor het meeste hinder zorgen.

Voor de aanpak van foutparkeren en het doen respecteren van de toegelaten snelheid ligt dan ook vooral een belangrijke rol weggelegd voor de politie.

Martine De Regge
Schepen van Openbare Werken en Mobiliteit

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info