Knipperende zebrapaden op Burggraven- en F. Rooseveltlaan

17 november 2011
In december 2009 werden twee Gentse zebrapaden uitgerust met voetgangersdetectie en led-verlichting. Wanneer voetgangers wilden oversteken, lichtten de zebrapaden op door middel van knipperende led-lichten op de rijweg.

De primeur voor deze geaccentueerde voetgangersoversteken ging naar de Burggravenlaan en de Franklin Rooseveltlaan. Kostprijs van het experiment: 17.000 ?.

Door het systeem zijn overstekende voetgangers goed te zien, wat de verkeersveiligheid op de geselecteerde locaties gevoelig verbetert.

Hoewel de reacties zowel van voetgangers als automobilisten overwegend positief waren, lees ik in een persartikel op 15 november dat het project wordt afgevoerd.

Graag had ik van de schepen vernomen:

  • Wat zijn de redenen voor het afvoeren van het project?
  • In de pers staat te lezen dat de leverancier het experiment opgaf wegens onder andere technische kinderziektes. Bestaan er geen andere leveranciers die dezelfde service kunnen leveren?
  • De schepen stelt dat ?het experiment niet aansloeg?. Hoe komt zij tot deze conclusie? In welke mate werd het project ge?valueerd door de gebruikers?

Sas van Rouveroij
Gemeenteraadslid


Antwoord:

Er gebeuren geregeld zware ongevallen met voetgangers op zebrapaden over drukke wegen die niet door verkeerslichten beveiligd zijn. Daarom deed de dienst mobiliteit een proefproject met bi-flashes en LED-verlichting om de zichtbaarheid van deze onbeveiligde oversteekplaatsen te verbeteren.

Proefproject

In de loop van 2008 werden installaties gerealiseerd op de Franklin Rooseveltlaan t.h.v. de Guldenspoorstraat en in de Burggravenlaan t.h.v. de Bommelstraat.

De installatie omvat bi-flashes langs beide zijden van de weg en een rij LED-lichtjes in de rijbaan (aan de rand van het zebrapad). Indien een voetganger wil oversteken, wordt hij op de stoeprand t.h.v. het zebrapad door sensoren gedetecteerd en gaan de bi-flashes en LED-lichtjes in knipperstand.

Moeilijke realisatie

De installatie van het project verliep echter erg moeilijk. Er waren problemen met de vergunningen en het aansluiten van de installatie op het elektriciteitsnet. Bovendien bleek de installatie al snel na de oplevering niet goed te werken. De bi-flashes lichtten niet meer op, terwijl de detectie van voetgangers in de Rooseveltlaan aan de kant van het park uitviel. De leverancier maakte geen haast met het doorvoeren van de nodige herstellingen. Er werden diverse aanpassingen doorgevoerd, wat soms gedurende korte tijd verbetering bracht. Begin 2011 ging de leverancier in vereffening.

In januari 2011 is de situatie als volgt:

  • De installatie op de Franklin Rooseveltlaan werkt goed indien een voetganger wil oversteken vanuit de Muinkwijk. Indien een voetganger vanuit het Koning Albertpark oversteekt, worden de bi-flashes wel in werking gezet, maar de LED-lichtjes gaan pas in knipperstand nadat de voetganger de sensoren aan de overzijde van de straat gepasseerd is.
  • De installatie op de Burggravenlaan werkt helemaal niet. De installatie kon nog niet op het elektriciteitsnet aangesloten worden. De vergunningsprocedure voor het plaatsen van de elektriciteitskast is na 14 maanden afgesprongen. Er werd bekeken of het mogelijk is de installatie te voeden met zonne?nergie, maar deze optie bleek technisch niet haalbaar te zijn. Intussen werden de sensoren aan de kant van de spoorwegberm gevandaliseerd (dichtgeplooid).

Eigen evaluatie dienst mobiliteit

Op de oversteek van de Franklin Rooseveltlaan richting Koning Albertpark werkt de installatie dus wel. Daar werd het gedrag van het gemotoriseerd verkeer geobserveerd.

Uit observaties blijkt dat de verbeterde zichtbaarheid het gemotoriseerd verkeer er niet toe aanzet om te stoppen voor overstekende voetgangers. Dit heeft wellicht te maken met de locatie: drie rijstroken vlakbij de start van de autosnelweg 250m. Bestuurders stellen vast dat wagens naast hen ook niet stoppen en hebben de neiging geen voorrang te verlenen aan de voetgangers.

Een steekproef toonde verder aan dat het proefproject geen oplossing biedt voor het veiligheidsprobleem bij het oversteken van 2x2 wegen zonder verkeerslichten. Het type-ongeval met wagens, die stoppen op rijstrook 1, en wagens die voetgangers te laat opmerken en dus doorrijden op rijstrook 2, zal zich blijven voordoen.

De betere zichtbaarheid, door het installeren van LED?s en bi-flashes, blijkt weinig effectief te zijn.

Reacties bewoners

Bewoners waren behoorlijk negatief over het proefproject. Briefschrijvers kloegen over de gebrekkige werking van de installatie, over de beperkte impact ervan en over de schijnveiligheid die het systeem zou cre?ren. Positieve reacties kregen we nauwelijks.

Conclusie

Het systeem met LED?s en bi-flashes is niet geschikt voor het beveiligen van de oversteek in de Rooseveltlaan en voor het beveiligen van 2x2-oversteken in het bijzonder. In de Burggravenlaan zou het systeem wel kunnen werken, maar blijkt de aansluiting op het elektriciteitsnet uiteindelijk niet mogelijk te zijn.

We stellen voor om het proefproject op deze locaties stop te zetten. Een verhuis van de installatie naar een nieuwe locatie wordt wel overwogen.

Martine De Regge
Schepen van Openbare Werken en Mobiliteit

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info