Elektronisch afspraak vastleggen bij de politie

24 oktober 2011
Bij de politie Geraardsbergen-Lierde kan de burger voortaan online een afspraak maken voor een niet-dringende aangifte of voor het neerleggen van een klacht. Zo wil men de lange wachttijden aan het loket vermijden en hoopt men de effici?ntie van de onthaalwerking te verhogen.

De aanvrager kan via de website dag en tijdstip waarop hij/zij wenst langs te komen selecteren en vult enkele basisgegevens in, waarop een politiemedewerker mits het ontvankelijk verklaren van de aangifte of klacht een bevestigingsmail stuurt.

Concreet heb ik volgende vragen:

Is de burgemeester bereid om in Gent een gelijkaardig initiatief te nemen ten einde de effici?ntie van de onthaalwerking te verhogen?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

De Gentse politie is in september gestart met het herzien van haar werkingsprocessen inzake onthaal. ??n van de mogelijke werkingsprocessen die onderzocht worden, is het elektronisch vastleggen van een afspraak bij de politie, zoals dat reeds sinds kort van toepassing is in Geraardsbergen-Lierde en al langer van toepassing in Antwerpen.

De eerste fase van het project ?onthaal - analyse van de huidige situatie? is bijna afgelopen en we stellen vast dat heel wat mensen naar de politie komen voor attesten die ze ook bij Stad Gent kunnen verkrijgen. Daarnaast zijn er ook veel mensen die om inlichtingen vragen of documenten afgeven voor bestaande dossiers behandeld door verschillende politiemedewerkers. De vraag of we de werkingsprocessen deels zullen aanpassen of niet, werd in deze fase nog niet beantwoord.

In de wijkcommissariaten worden reeds afspraken gemaakt tussen burger en politie, maar voor de 24u/24u bemande politiepost is dit nog niet het geval. We moeten er rekening mee houden dat deze bemand worden door de interventiepolitie. We denken tegen februari 2012 een antwoord te kunnen bieden op de vraag of de werkingsprocessen veranderingen zullen ondergaan.

Dani?l Termont
Burgemeester


Sami Souguir: Ik hoop zowieso dat deze optie wordt meegenomen. Nu bestaat al de praktijk dat men via de website een afspraak kan maken voor een domicili?ring. Uiteraard is het niet de bedoeling om dit 24u/24u te voorzien, maar ik wil er toch op aandringen dat de mogelijkheid er komt. Het betekent immers een serieuze verhoging van de effici?ntie.

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info