LPG in parkings

27 juni 2011
Door de hoge diesel-en benzineprijzen schakelen steeds meer bestuurders over op vloeibaar gemaakte petroleumgassen (lpg). Een liter lpg kost 67 eurocent en is daarmee momenteel een euro goedkoper dan een liter benzine. Er wordt verwacht dat deze kloof de komende weken en maanden nog groter zal worden.

Op lpg rijden brengt immers alleen maar voordelen op, zowel voor de portefeuille als voor het milieu. Indien lpg-wagens goed worden afgesteld, zijn alle schadelijke emissies doorgaans lager dan die van benzinewagens. De maatschappij vaart er ook goed bij, want als er meer met lpg wordt gereden, daalt de druk op de prijs van benzine en diesel.

Om het gebruik van lpg aan te moedigen, werd de toegang tot gesloten parkeergebouwen, die vroeger vaak verboden waren voor lpg-voertuigen, geregeld. Het KB van 17 mei 2007 stelt maatregelen vast voor de preventie van brand en ontploffing waaraan de gesloten parkeergebouwen moeten voldoen om ze geschikt te maken als parkeerruimte voor die voertuigen.

In de stedelijke parkings Reep en Sint-Pietersplein werden voorzieningen getroffen en werden de parkings uitgerust met een een gasdetectiesysteem. De Sint-Michielsparking en de parking Vrijdagsmarkt zijn echter nog steeds niet toegankelijk voor lpg-wagens. Een aanpassing van de voorzieningen dringt zich ook hier op. Zal de schepen het Parkeerbedrijf aanspreken teneinde de nodige maatregelen te treffen?

Sas van Rouveroij
Gemeenteraadslid


Antwoord:

Het is inderdaad zo dat de parkeergarages Reep, Sint-Pietersplein en Ramen voldoen aan de vooropgestelde reglementering inzake LPG. Uiteraard zijn voertuigen op LPG dan ook toegelaten in die ondergrondse parkeergarages.

In de Vrijdagmarktparking waren vroeger LPG-voertuigen wel toegestaan, maar door de nieuwe reglementering van 2007 was het Mobiliteitsbedrijf genoodzaakt om dit niet langer toe te staan. De hoofdreden is het ontbreken van een continue ventilatie en/of rook- en warmteafvoer. De parkeergarage van Sint-Michiels voldoet inderdaad ook niet aan de eisen om voertuigen op LPG toe te laten.

De aanpassing van de technieken - dat heeft vooral met rookafzuigingsinstallaties te maken - in Vrijdagmarkt ?n Sint-Michiels is voorzien op de begroting van het IVA Mobiliteitsbedrijf, uiteraard met het oog op de aanpassing ervan aan de LPG-wetgeving, zodat uiteindelijk ook auto?s op LPG daarin kunnen parkeren.

Er is momenteel een CFD-studie lopende - ?Computational Fluid Dynamics?-studie - waar het er in het kort op aan komt dat die scenario?s kunnen visualiseren van hoe brand- en rookgassen en warmte, enzovoort, zich verplaatsen in een gebouw. Dat gaan ze nu doen voor die twee parkings.

Op basis van de resultaten van die studie zal dan beslist worden of het al dan niet kan. Uiteraard denken we dat het moet kunnen. Dat zal dan aan het college worden voorgelegd. Als alles vlot verloopt ? want ik ben daar altijd zeer voorzichtig in ? verwachten we dat de resultaten van die studie eind dit jaar, rond oktober, aan het college kunnen worden voorgelegd. Dan zouden we tegen begin 2012 een ontwerper kunnen aanstellen.

We zullen dat ook nog met de Brandweer moeten overleggen, zodanig dat het uitvoeringsbestek half 2012 kan worden opgemaakt, we tegen eind 2012 een aannemer kunnen aanstellen en in de loop van de eerste helft van 2013 de noodzakelijke installaties kunnen worden geplaatst.

Martine De Regge
Schepen van Openbare Werken en Mobiliteit

Op 13 oktober staan de liberalen, socialisten en onafhankelijke Gentenaars samen op één lijst Voor Gent.

Voor Gent kiest voluit voor samenwerking, over de partijgrenzen heen en reikt de hand aan iedereen die op een positieve manier aan het Gent van morgen wil werken.

Meer info:

www.voorgent.be

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info