Geniet maar ga er niet over
De confronterende stijl van deze preventiecampagne leverde de publieksprijs op als beste overheidscampagne. De campagne was vorig jaar o.a. aanwezig op het dancefestival I Love Techno in Flanders Expo.
Graag had ik vernomen of de campagne inmiddels al is ge?valueerd en of er plannen zijn om de campagne ook tijdens de komende Gentse Feesten terug in het straatbeeld te brengen.
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
Gezien de campagne nog steeds loopt werd nog geen concrete evaluatie gemaakt. Wel werd de doeltreffendheid reeds diverse malen getoetst bij de doelgroep, voornamelijk jongeren.
Hun antwoorden liggen steeds in dezelfde lijn: ?sterk herkenbare beelden waarbij de boodschap blijft hangen dankzij de kwinkslag bij de 6 'personages' van deze campagne?. Dat de campagne aanspreekt en aantrekt blijkt ook uit de vele vragen die door de studenten uit de opleiding communcatie/journalistiek werden gesteld aan de dienst lokale preventie en veiligheid. Tijdens de maand mei kreeg de dienst van 10 groepjes (2 tot 4 studenten/groep) specifieke vragen over de alcoholcampagne.
Van 12 juli tot 1 augustus 2011 zal op 15 infozuilen (en wachthuisjes van het openbaar vervoer) in het Gentse een affiche uit de reeks 'Geniet, maar ga er niet over' (6 verschillende beelden) te zien zijn. Dus ook tijdens de Gentse Feesten. Dit gebeurde al eens tijdens de afgelopen eindejaarsperiode en gedurende 2 weken in februari 2011.
Momenteel loopt een onderzoek onder welke vorm de campagne tijdens de komende Gentse Feesten nog extra in beeld kan komen. Er wordt gedacht aan een projectie, al dan niet via de grote schermen op de pleinen.
Guy Reynebeau
Schepen van Welzijn en Gezondheid