Gaverstraat

17 juni 2011
De Gaverstraat mondt uit in een aantal nieuwe verkavelingen die ofwel in volle ontwikkeling zijn, ofwel recent gerealiseerd worden. Ik denk hierbij aan de wijk rond Knabbelare, de nieuwe verkaveling achter de Katwilgenstraat en tenslotte de Lange Velden.

Dit heeft een aantal gevolgen die voor bewoners van de Gaverstraat niet altijd aangenaam zijn. Vooreerst is er het veelvuldige zwaar verkeer voor de constructie van de honderden woningen die voorzien zijn. Daarnaast neemt met het aantal bewoners ook het aantal autoverplaatsingen toe.

Ik ontvang geregeld klachten van bewoners over de onaangepaste snelheid van het autoverkeer in de Gaverstraat, die ook een woonwijk is. Het brede ontwerp van de straat werkt, ondanks de door de stad geplaatste bloembakken, helemaal niet snelheidsremmend. Ook het vrachtverkeer lijkt zich niet aan te passen aan de eigenheid van een woonwijk. Bovendien ontbreekt het de Gaverstraat aan voetpaden. Dit leidt soms tot gevaarlijke verkeerssituaties.

Bovendien is het wegdek van de Gaverstraat op verschillende plaatsen in slechte staat, in het bijzonder voor de Helmkruidstraat, komende van de Botestraat. Het wegdek ligt hier zeer hobbelig en helt naar de zijkanten sterk af. Bij regenval komen delen aan de zijkant van de straat onder water te staan.

Graag had ik van de schepen vernomen:

  1. Bent u op de hoogte van de situatie in de Gaverstraat? Hoe beoordeelt u deze?
  2. Is het niet aangewezen na te gaan op welke wijze deze straat kan aangepast worden aan de gewijzigde omstandigheden van nieuwe achterliggende woonwijken om autoverkeer vlot maar veilig ter plekke te krijgen mits behoud van het karakter van de woonwijk? Op welke wijze zou dit kunnen gebeuren?
  3. Welke maatregelen zal u treffen op korte termijn?
  4. Behoort het plaatsen van voetpaden in de Gaverstraat tot de mogelijkheden? Zo ja, op welke termijn kan dit voorzien worden, zo neen, waarom niet?

Sas van Rouveroij
Gemeenteraadslid


Antwoord:

Door het woonproject ?De Lange Velden? zal er in de Gaverstraat ongetwijfeld meer vrachtverkeer zijn. Maar dit is sowieso een tijdelijke situatie. Door de breedte van de Gaverstraat is ze in veel gevallen wel de meest logische weg voor het werfverkeer. Het is niet aangewezen om het zwaar verkeer langs andere, smallere straten te leiden.

We krijgen regelmatig vragen naar snelheidsremmers, maar net zo goed zijn er heel wat inwoners van Gent die zulke maatregelen helemaal niet in hun straat willen. Vandaar dat we een tijd bezig zijn met het uittesten van verschillende soorten snelheidsremmers: verkeersplateaus, rijbaankussens, asverschuivingen,? Op basis van dit onderzoek zullen we nog beter kunnen bepalen welke types al dan niet geschikt zijn in een bepaalde straatomgeving.

Ik heb alvast gevraagd om hier binnenkort een snelheidsindicatiebord (SIB) te plaatsen. Dit digitale toestel toont bestuurders hoe snel ze rijden een heeft hierdoor een beperkt snelheidsremmend effect. Belangrijker is dat het ook gegevens registreert, onder andere over de gereden snelheden. Op basis van die resultaten zullen we beter kunnen oordelen welke maatregelen eventueel mogelijk en wenselijk zijn.

In de Gaverstraat heeft het stadsbestuur niet de intentie om voetpaden aan te leggen maar te blijven bij de groene bermen en verharde opritten zoals vandaag het geval. Bijkomende verharding zou niet alleen leiden tot groter onderhoud en onkruidbeheersing maar is ook gelet op het beperktere gebruik niet verantwoord naar prioritesering van de beschikbare middelen. Ook ecologisch gezien komen de groene bermen de waterhuishouding meer ten goede.

Wat betreft de kwaliteit van de wegenis is deze in hoofdzaak C1 en C2 wat zeker geen integrale heraanleg zou verantwoorden maar laten we door de sectorverantwoordelijke controleren waar eventueel lokale herstellingen zich opdringen.

Martine De Regge
Schepen van Openbare Werken en Mobiliteit

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info