Zebrapad zeeschipstraat
Dit is enigszins verbazend. Op de Afrikalaan zijn er immers drie gelijkaardige oversteekplaatsen met zebrapad, terwijl ook daar het snelheidsregime 70 km/u is. In de Zeeschipstraat ligt aan de andere kant van de spoorbrug eveneens een zebrapad, zonder vluchtheuvels en signalisatie en een zelfde snelheidsregime.
- Graag had ik van de schepen vernomen wat de argumenten zijn om deze verschillende benadering te rechtvaardigen.
- Ik vroeg ondertussen de bevoegde minister om meer uitleg. Minister Crevits bracht wel begrip op voor mijn argumentatie en beloofde een evaluatie te agenderen op een volgende Provinciale Commissie. Is de schepen bereid haar diensten opdracht te geven op de vergadering van de Provinciale Commissie de aanleg van ee zebrapad te verdedigen?
Sas van Rouveroij
Gemeenteraadslid
Antwoord:
Via AWV ben ik in kennis gesteld dat de tweede, reeds bestaande, oversteek op de Zeeschipstraat, aan de andere kant van de spoorweg, niet voldoet aan de richtlijnen van AWV voor de aanleg van zebrapaden. Ook daar zijn er immers geen andere voetgangersvoorzieningen aanwezig waarop het zebrapad zou kunnen aansluiten. Op de PCV die zal georganiseerd worden met betrekking tot de zebrapaden op de Zeeschipstraat zal AWV er dus voor pleiten om dat zebrapad daar te verwijderen.
Op de Afrikalaan is de situatie iets anders. De drie zebrapaden liggen er bv. binnen een uitgerust netwerk van voetgangersvoorzieningen. Toch is AWV ook hier bezorgd voor het valse gevoel van veiligheid voor de voetgangers en werd daarom op de PCV van februari 2011 al beslist om de meest zuidelijke oversteek (aan de DAF-site) te verwijderen.
Martine De Regge
Schepen van Openbare Werken, Stadswoningen en Rationeel Energiegebruik