Heraanleg Drongenplein

21 februari 2011
Uit de debatten tijdens de gemeenteraadscommissie van openbare werken alsook de gemeenteraad van april vorig jaar bleek dat het college van plan is Drongenplein aan te leggen als 'een gezellige ontmoetingsplaats voor jong en oud'. Over het parkeerbeleid werden nog geen knopen doorgehakt.

Zo zou men mogelijks het parkeren op het plein verbieden. Wel zou men in de oude Abdijstraat dubbelzijdig parkeren invoeren in combinatie met een regime voor kortparkeren, ofwel met blauwe zones, ofwel betalend. Voor langparkeerders zocht de dienst mobiliteit naar geschikte plaatsen om (kleinschalige) Park & ride zone(s) te voorzien.

Het debat werd toen be?indigd met de vaststelling en ik citeer gewezen schepen Temmerman dat 'de diensten, zowel Stedenbouw als de Wegendienst als de Dienst Mobiliteit en het Parkeerbedrijf, aan het kijken zijn hoe we al deze zaken in elkaar kunnen inpassen'. In de commissie zei u toen dat u verwachtte dat de voorbereidende werken nog in 2011 zouden kunnen starten. Tot slot ontvingen wij allen tijdens de zomer de enqu?te van de Dekenij. De handelaars delen duidelijk de mening dat er een beleid tegen langparkeren zou moeten worden gevoerd maar ze maakten zich tezelfdertijd zorgen over het verdwijnen van de 70 parkeerplaatsen op Drongenplein en pleitten in meerderheid voor deels vrije ruimte, deel parkeren.

Ik heb dan ook de volgende vragen voor mevrouw de Schepen:

  1. Zijn de verschillende stadsdiensten reeds tot een uniform besluit en voorstel gekomen inzake het parkeerbeleid op en rond het Drongenplein? Zo ja, wat zijn de krachtlijnen?
  2. Wat is de concrete planning inzake het ontwerp en de starten van de werken aan het Drongenplein?
  3. Plant u de bevolking hierin te betrekken en hoe zal u aftoetsen of er een draagvlak is bij de bevolking van Drongen? Hebt u in dat kader al een overleg gehad met bv. de Dekenij?

Stefaan Noreilde
Gemeenteraadslid

 

Antwoord:

De visie is nog steeds zo dat de ruimte gelegen binnen het kader van de bomen van Drongenplein parkeervrij wordt ontworpen. Het parkeren zal daar dus verdwijnen.

Het compenseren van die parkeerplaatsen gebeurt zoals u daarnet ook al meegaf. Aan de oude abdij in de Oude-Abdijstraat zal er compensatie zijn, dus daar gaan bijkomende parkeerplaatsen komen. Langs het gedeelte van Drongenplein naar het brugje toe dat toegang geeft naar de Assels, daar komt ook een strook waar dwarsparkeren zal kunnen gebeuren. Het is verder nog zo dat het Mobiliteitsbedrijf voor het zoeken naar een Park & Ride voor Drongen, dat als case study mee heeft opgenomen in die algemene studie in verband met parkeren in de stad, die we hebben goedgekeurd. De aanbesteding van die studie loopt momenteel nog, die moet dan nog gegund worden. We zullen via die studie hopelijk een concreet voorstel krijgen om daar toch nog ergens ook een soort van kleinere Park & Ride te kunnen realiseren.

Het zal natuurlijk wel nog een tijdje duren, want dat onderzoek moet uiteraard nog starten, maar ondertussen wordt er toch verder gewerkt aan het ontwerp van Drongenplein. We zijn het er allemaal over eens dat parkeren op Drongenplein zelf in ieder geval best niet meer gebeurt.

Het dossier is eigenlijk via TMVW in gang getrokken. Zij hebben een ontwerper aangesteld. Dat studiebureau is uiteraard onmiddellijk gestart met de opmeting en heeft eigenlijk al een eerste doorvertaling gemaakt van de conceptstudie ? want dat was zo een tekeningetje ? tot een voorontwerp.

Dit voorontwerp is al een eerste maal besproken met de betrokken stadsdiensten. Daar zijn op basis van een aantal opmerkingen de plannen nog bijgestuurd.

De plannen zijn eigenlijk ook al een stukje bijgestuurd op basis van de opmerkingen en suggesties die we van de bewoners van Drongen hebben gekregen, want er is eigenlijk al een eerste bevraging gebeurd tijdens de kermis van Drongen vorig jaar.

Er zijn ook al via de Gebiedsgerichte Werking wat ze ?focusgesprekken? noemen, georganiseerd. Dat zijn gesprekken met een vertegenwoordiging van de verschillende doelgroepen. Zo was daar bijvoorbeeld ook een vertegenwoordiging van de handelaars bij betrokken. Wij hebben die brief van de dekenij ook gekregen, en er zijn met hun bedenkingen uiteraard ook opmerkingen gemaakt. Zie bijvoorbeeld het toch realiseren van parkeerplaatsen, vooral in de zone waar toch wel wat handelaars zijn en langsheen de Oude-Abdijstraat.

Van zodra er een voorontwerp is dat toonbaar is, gaan we opnieuw naar de bewoners van Drongen, en dan is dat via een infovergadering of via een infomarkt. We hebben nog niet uitgemaakt welke de formule zal zijn, maar dat zal vermoedelijk ergens in april van dit jaar al kunnen worden georganiseerd.

De start van de werken is op dit moment nog niet echt in te calculeren. De middelen zijn voorzien in de begroting en ik hoop dat we ten laatste 2012 het dossier kunnen aanbesteden. Dat betekent dat de nutsmaatschappijen voorheen ook eerst nog hun werk moeten doen.

Martine De Regge
Schepen van Openbare Werken, Stadswoningen en Rationeel Energiegebruik.

 

Stefaan Noreilde: Ik dank u voor uw antwoord, en ik kijk uit naar april. Ik vermoed dat er een debat zal zijn en dat we daar nadien in de commissie toch ook wel even zullen kunnen op doorgaan, zeker wat het aantal parkeerplaatsen betreft, want dat is toch een bekommernis die blijft.

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info