Administratief centrum

5 januari 2011
Het AC dateert van het begin van de jaren negentig. Als algemene regel stelt men dat een gebouw na 20 jaar de eerste ouderdomskwaaltjes begint te krijgen. Ik verneem dan ook dat op allerlei plaatsen het gebouw slijtage begint te vertonen.

Zo zijn de liften in het AC reeds geruime tijd defect. Tot enige tijd terug was er ?in house? een kleine technische bestaffing. Sinds deze niet meer beschikbaar is lijken kleine en grote mankementen minder snel te worden opgevolgd. Kan de schepen een overzicht geven van de meldingen voor herstellingen in het AV voor het jaar 2009 en 2010 en het gevolg dat daaraan werd verleend.

Sas van Rouveroij
Gemeenteraadslid

Antwoord:

In antwoord op uw schriftelijke vraag kan ik u melden dat wat betreft het voorzien van de kleine ?in house? bestaffing in het AC in het kader van het project F5 werd besloten om de beschikbare personele middelen effici?nt en gelijkwaardig in te zetten. De dienstverlening binnen AC Zuid was uniek en kon niet gehandhaafd blijven gezien er meerdere grote administratieve gebouwen zijn en te weinig medewerkers om een gelijkwaardige dienstverlening op te zetten.

Onderstaand overzicht geeft een indicatie van het aantal werkorders en de doorlooptijd.<:p>

Overzicht werkorders AC Zuid periode januari 2009 - december 2010

Aantal werkorders gemeld: 1.313
Aantal werkorders gereed: 1.130
Aandeel werkorders gereed: 86%
Totale doorlooptijd werkorders: 27.836
Gemiddelde doorlooptijd werkorders: 25

Overzicht werkorders AC Zuid periode januari 2009 - juni 2010 (periode met syndicus)

Aantal werkorders gemeld: 773
Aantal werkorders gereed: 747
Aandeel werkorders gereed: 97%
Totale doorlooptijd werkorders: 17.582
Gemiddelde doorlooptijd werkorders: 24

Overzicht werkorders AC Zuid periode juli 2010 - december 2010 (periode zonder syndicus)

Aantal werkorders gemeld: 540
Aantal werkorders gereed: 383
Aandeel werkorders gereed: 71%
Totale doorlooptijd werkorders: 10.254
Gemiddelde doorlooptijd werkorders: 27

De gemiddelde doorlooptijd van werkorders is ca. 14% langer in de periode zonder syndicus in vergelijking met de periode met syndicus. Echter, in absoluut aantal dagen betekent dit slechts een verlenging van de doorlooptijd met 3 kalenderdagen (en dus niet werkdagen). Rekening houdend met het feit dat de registratie van werkorders correcter is sinds de afschaffing van de syndicus.

De panne aan de liften in het AC Zuid is te wijten aan vet dat zich op de kabels en de tractieschijven heeft gehecht. Hoe dit vet op de kabels en tractieschijven terecht kwam, valt niet meer te achterhalen. Feit is dat dit vet uitwendig werd toegediend en dat dit niet tot het regulier onderhoudsproces van liften behoort. De kabels zullen vervangen worden en de tractieschijven ontvet. Het herstel van lift 5 is gepland eind januari, het herstel van lift 6 is gepland begin februari.

Het niet meer voorzien van de syndicus in het AC Zuid wordt deels opgevangen door het inzetten van de controleur-accountmanager die instaat voor een gestructureerd overleg en klantrelatiebeheer met de facilitaire co?rdinatoren van de gehuisveste departementen. Hij brengt op geregelde tijdstippen de klantverantwoordelijken van de FM diensten samen met de desbetreffende facilitaire co?rdinatoren. We kunnen stellen dat dit overleg werkt en zorgt voor een transparante dienstverlening aan de medewerkers van de stad gehuisvest in het AC Zuid. Naast de inzet van de controleur-accountmanager is ook het FM meldpunt permanent bereikbaar (Gentinfo) om alle mogelijke vragen te ontvangen, te registreren en door te geven aan de juiste FM-dienst. Met deze twee nieuwe communicatiekanalen bieden we een alternatief voor de syndicus met een gelijkwaardige dienstverlening naar alle klanten van het departement FM.

Christophe Peeters
Schepen van Financi?n, Facility Management, Sport en Haven

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info