Vereenvoudigde procedure aanvraag bewonerskaart voor lease- en vervangwagens

9 maart 2009
In haar jaarverslag 2007 besteedt de ombudsvrouw aandacht aan het grote aantal klachten op het vlak van het bewonersparkeren. Een aantal van die klachten gaan over de weinig klantvriendelijke procedure op het vlak van het afleveren van bewonerskaarten voor lease- en vervangwagens. Bewoners kunnen hierdoor hun bewonerskaart niet tijdig vernieuwen.

In het antwoord van het college van Burgemeester en Schepenen op het jaarverslag 2007 van de ombudsvrouw staat te lezen dat verwacht wordt dat de aanvraag van een bewonerskaart voor deze groep van wagens vanaf het voorjaar 2009 elektronisch zal kunnen gebeuren.

Mijn vragen aan het stadsbestuur zijn de volgende:

  • Welk percentage vertegenwoordigen de aanvragen voor lease- en vervangwagens ten opzichte van het jaarlijkse totale aantal aanvragen voor bewonerskaarten?
  • Wanneer zal het vereenvoudigde systeem in voege treden en hoe zal dit er precies uitzien?

Sami Souguir
Fractievoorzitter

Antwoord:

Schepen Karin Temmerman antwoordt dat er van de huidige 25.580 actieve bewonerskaarten, er 21.743 kaarten (of 85 %) uitgeschreven zijn voor een wagen die op eigen naam ingeschreven staan en 3.837 kaarten (of 15 %) voor een lease- en bedrijfswagen.

Als antwoord op de aanbevelingen van de ombudsvrouw doet het Parkeerbedrijf momenteel dan ook een grote inspanning om haar dienstverlening via het e-loket uit te breiden daar waar mogelijk. Concreet betekent dit dat bewoners die met een lease- of bedrijfswagen hun bewonerskaart zullen kunnen aanvragen of verlengen via het e-loket. Ze dienen hiervoor de documenten die ze normaal gezien aan het loket moeten voorleggen, in te scannen en mee te sturen met hun aanvraag. Indien na controle door het Parkeerbedrijf alles in orde blijkt, wordt de bewonerskaart per post opgestuurd naar het domicilieadres. Ook wanneer men tijdelijk met een vervangwagen rijdt, zal men niet meer hoeven langs te komen op het Parkeerbedrijf om zijn bewonerskaart te laten aanpassen. Als de bewoner via het e-loket een attest van de vervangwagen doorgeeft, moet de bewonerskaart niet meer worden aangepast. De controleurs op straat tikken de nummerplaat in van de vervangwagen en zien dat die gelinkt is aan de nummerplaat op de bewonerskaart. Mensen zonder pc, mogen het attest ook doorfaxen.

Normaal gezien zou deze uitbreiding van de dienstverlening moeten klaar zijn op 1 april 2009.

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info