Schoolroutekaart

15 december 2008
De stad Aalst heeft onlangs een schoolroutekaart ontwikkeld. Deze kaart geeft een overzicht van de meest aanbevolen (fiets)routes naar de scholen in het stadscentrum. De kaart geeft ook informatie over punten waar fietsers bijzonder moeten opletten.

Bedoeling van de schoolroutekaart is de multimodale en veilige bereikbaarheid van de scholen te stimuleren. De kaart werkt ook sensibiliserend en educatief.

Het basisonderwijs en de eerste graad secundair onderwijs zijn de voornaamste doelgroepen voor het gebruik van deze schoolroutekaarten. Maar ook voor de ouders en de begeleiders is dit een nuttig instrument.

Maakt de stad Gent, in het kader van een veilige bereikbaarheid van de scholen in het Gentse stadscentrum, al gebruik van een dergelijk instrument? Zo neen, hoe staat de stad Gent tegenover dit initiatief? Overweegt de stad dit ook in Gent te voorzien?

Sami Souguir
Fractievoorzitter

Antwoord:

Zo goed als alle lagere scholen van Gent (over alle netten heen) hebben de begeleiding gekregen in het kader van het project ?verkeersveiligheid in schoolomgevingen?.

Binnen deze begeleiding werd de vervoerswijzekeuze in beeld gebracht, samen met een evaluatie van de schoolomgeving, en werd er steeds een knelpuntenkaart opgemaakt die, indien nodig, ruimer ging dan de schoolomgeving alleen. Waar mogelijk werden er door middel van kleine ingrepen aanpassingen gedaan om de schoolomgevingen veiliger te maken.

Een ander luik van de begeleiding omvatte de hulp bij maatregelen die het gebruik van auto-alternatieven aanmoedigden, om maat gesneden van de school. Enkele voorbeelden van uitgewerkte maatregelen zijn:

  • opstart van een fietspool
  • samen de voornaamste fietsroutes bekijken en deze aanpassen waar mogelijk
  • de parkeerorganisatie in de buurt van de school herbekijken: afzetzones bepalen en begeleide rijen maken om de kinderen van en naar de school te brengen vanaf deze afzetzones
  • op een kaart werden alle woonplaatsen van de kinderen aangeduid in een bepaalde kleur, afhankelijk van hun vervoerswijze. Om die manier ziet men direct wie bij elkaar in de buurt woont, en kan men diverse pools organiseren (voet-, fiets- en carpool). De discussie hierrond werd door ons binnen de scholen in gang gezet, en heeft tot een aantal voet- en carpools geleid.

Daarnaast werden er ook en aantal VERO?s (verkeerseducatieve routes) opgemaakt. Eerst is er een algemene VERO gemaakt voor het stadscentrum (?Leer het Verkeer?), die eerder bedoeld is als educatief instrument om verschillende verkeerssituaties in te oefenen. De doelgroep van deze VERO is 5e-6e leerjaar en 1e middelbaar (10 ? 13 jaar). Deze VERO kan zowel per fiets als te voet afgelegd worden (2 routes) en werd goed gebruikt door verschillende scholen.

Op vraag van de scholen werden er eveneens VERO?s opgemaakt per school, met een aangepaste route in de onmiddelijke omgeving van de school, waarbij een aantal door de school gesignaleerde knelpunten opgenomen werden. Deze routes werden opgemaakt door de schoolbegeleiders. Aangezien deze routes inspelen op de vraag van de school, werden ze ook zeer positief ontvangen.

Wij denken dus dat we op een andere manier hetzelfde hebben gedaan voor de scholen in Gent.

Daarnaast heeft men nog de fietskaart van Gent als overkoepelend hulpinstrument bij het zoeken naar de meest geschikte fietsroute.

Karin Temmerman
Schepen van Stadsontwikkeling, Mobiliteit en Wonen

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info