Heraanleg Kortrijksesteenweg

15 december 2008
Op 17 november ll werd voor de buurtbewoners een infomarkt georganiseerd in verband met de herinrichting van de Kortrijksesteenweg. Deze aanpak zorgt voor betrokkenheid en gedragenheid bij de buurtbewoners. U was zelf aanwezig en u zal ook hebben vastgesteld dat de plannen positief werden onthaald.

Uitzondering was echter de aanleg van de dubbele tramhalte. Deze werd ingepland net in het stuk waar zich de meeste handelszaken bevinden en zorgt daar voor het verdwijnen van alle parkeerplaatsen. De handelaren vrezen een verlies van cli?nteel en moeilijkheden inzake laden en lossen. Uit een antwoord op een vraag van collega Martens net na de infomarkt blijkt dat u bereid was de vraag van de handelaren te bekijken.

Daarom volgende vragen:

  • Wat zijn de algemene resultaten van de bevraging van de buurtbewoners tijdens de infomarkt en zullen deze tot bijsturingen in het project leiden?
  • Heeft u reeds een definitieve beslissing genomen inzake de inplanting van de dubbele tramhalte en het beleid inzake de parkeerplaatsen aan deze halte?

Stefaan Noreilde
Gemeenteraadslid

Antwoord:

Er zijn een hele reeks met opmerkingen gekomen van de bewoners naar aanleiding van de infomarkt. Meestal hadden die te maken met detailopmerkingen: toegankelijkheid van garages en dergelijke meer. We hebben dan een speciale vergadering georganiseerd waar alle opmerkingen besproken zijn met het studiebureau en deze zullen dan meegenomen worden in het definitieve ontwerp.

Zoals u zei, er zijn toch wel wat opmerkingen geweest van de handelaars betreffende de tramhalte en de parkeerplaatsen die daar zouden verdwijnen. Ook daar is dan een speciale vergadering aan gewijd en alle alternatieven zijn nog eens bekeken. Het uiteentrekken van de tramhalte, de tramhalte verplaatsen. Er is besloten omwille van de verkeersveiligheid - dus dat was het eerste item, verkeersveiligheid, de doorstroming tweede, stedenbouwkundige aspecten derde - en de goede spreiding van de tramhaltes, want als we ze meer naar het station verschoven was dat een probleem voor de leerlingen die naar de provinciale school gaan aan de overkant van het water. Dus na heel rijp beraad, heeft men terug eens gaan meten om te kijken of het toch niet mogelijk was om de parkeerplaatsen te bewaren, maar met de configuratie van de tramhaltes zoals ze oorspronkelijk waren opgetekend.

Er is daaruit gebleken, want u kent het ook, het is daar het breedst en je hebt daar een voetpad dat naar beneden gaat en een stukje voetpad dat boven blijft - mits een versmallen van het voetpad op een aantal plaatsen maar toch nog zeker aanvaardbaar en ook mits het iets inkorten van het tramperron, namelijk 2,5 meter in plaats van 2,7 meter, zou er toch nog een mogelijkheid zijn om daar parkeerplaatsen te cre?ren. Men moet ze nog uittekenen, maar er zouden er toch denkt men een vijftal daar kunnen blijven bestaan. Het gevolg is echter wel dat de handelaars geen waren meer zullen kunnen uitstallen op het stukje voetpad dat naar beneden loopt, omdat dat als officieel voetpad zal moeten gebruikt worden. Dus dat wordt iets ingekort, dus daar zal men niet meer kunnen uitstallen, maar daartegenover staat dat er dan wel een aantal parkeerplaatsen zullen kunnen behouden blijven.

Karin Temmerman
Schepen van Stadsontwikkeling, Mobiliteit en Wonen

Ik zou toch mijn tevredenheid hierover willen uiten. Ik vind het belangrijk dat je mensen betrekt bij een infomarkt. Dat is goed gebeurd. Mensen hebben daar hun opmerkingen gegeven, die denk ik terecht waren, en er is toch creatief bekeken wat mogelijk is en ik denk dat er nu een consensus is voor alle handelaars, voor alle buurtbewoners, waar iedereen mee kan leven en nog altijd steeds met de prioriteit voor het openbaar vervoer, dus het is een goede bijsturing, waarvoor onze dank.

Stefaan Noreilde
Gemeenteraadslid

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info