Beperkte zichtbaarheid Leebeekstraat - Zoë Borluutbrug
Op het einde van de doodlopende Leebeekstraat in Zwijnaarde splits deze weg in enerzijds de start van de wandel- en fietsbrug Zoë Borluut en anderzijds de toegangsweg naar de opritten van de laatste drie huizen in de straat. Fietsers komende van de brug hebben op deze splitsing voorrang op het autoverkeer komende van de betreffende huizen. De Leebeekstraat is bovendien een fietsstraat.
De zichtbaarheid op dit punt is echter niet optimaal voor autobestuurders, vooral als het gras op de berm gevormd door de spie van de splitsing, hoog staat. Dat komt de fietsveiligheid zeker niet ten goede.
Vraag:
Wat is het maairegime op dergelijke punten waar beperkte zichtbaarheid verkeersonveilige situaties veroorzaakt?
Hoe wordt dit concreet toegepast op de splitsing Leebeekstraat – Zoë Borluutbrug?
Kan desnoods overwogen worden om betere zichtbaarheid te creëren door het plaatsen van een spiegel?
Christiaan Van Bignoot
Gemeenteraadslid
Antwoord:
1. Wat is het maairegime op dergelijke punten waar beperkte zichtbaarheid verkeersonveilige situaties veroorzaakt?
Op de bermen die in beheer bij Stad Gent zijn wordt een extensief maaibeheer toegepast. Dat betekent dat er één, twee of maximaal drie keer per jaar gemaaid wordt. Ook deze berm wordt extensief gemaaid, waardoor een ecologisch waardevol biotoop ontstaat.
Verkeersveiligheid blijft vanzelfsprekend prioritair. Op plaatsen waar de zichtbaarheid in het gedrang komt, wordt lokaal en op een vroeger tijdstip een bijkomende maaibeurt uitgevoerd. Deze veiligheidsmaaibeurten vinden al in mei plaats, zodat er geen kans is op hoog groeiende graspartijen die de zichtbaarheid belemmeren.
2. Hoe wordt dit concreet toegepast op de splitsing Leebeekstraat – Zoë Borluutbrug?
Het deel van de berm waar hoger groeiende vegetatie voor een verminderde zichtbaarheid kan zorgen, wordt korter gemaaid. Zo is het wederzijds verkeer goed zichtbaar. De foto hieronder illustreert dat.
3. Kan desnoods overwogen worden om betere zichtbaarheid te creëren door het plaatsen van een spiegel?
Het plaatsen van spiegels is een bevoegdheid van het Mobiliteitsbedrijf, hun input:
We kunnen niet ingaan op deze aanvraag omdat een verkeersspiegel vaak niet tot meer veiligheid, maar onveiligheid leidt. Bolle verkeersspiegels geven namelijk een vertekend beeld van de werkelijkheid. Je kan a.d.h.v. het spiegelbeeld niet inschatten aan welke snelheid voertuigen naderen. Door dit vertekend beeld verhoogt de kans op ernstige ongevallen. Bovendien is een spiegel vaak onbruikbaar bij slechte weersomstandigheden door rijm of damp.