Meldkaart administratieve vereenvoudiging

14 oktober 2008
In april 2008 werd een oproep gedaan aan de Gentenaars om suggesties te geven voor administratieve vereenvoudiging via een meldkaart.

Graag had ik geweten of er respons kwam op deze meldkaart? Werden er meldkaarten ingevuld teruggestuurd of werden via gentinfo suggesties gedaan? Hoe wordt met de suggesties omgegaan? Welke tips worden er gegeven? Welke regels of procedures zouden op basis van deze suggesties kunnen worden vereenvoudigd?

Sofie Bracke
Gemeenteraadslid

Antwoord:

Schepen Fatma Pehlivan antwoordt dat de Dienst Organisatieontwikkeling momenteel een eerste rapport inzake Administratieve Vereenvoudiging aan het opmaken is. Dit rapport zal tijdens de commissie van december worden toegelicht.

Eerst en vooral moet men duidelijk stellen dat de meldkaart enkel voor het stadspersoneel is bedoeld. Voor de Gentenaars is er AdminiGent, het suggestiepunt Administratieve Vereenvoudiging dat bereikbaar is via Gentinfo (zowel telefonisch als per mail) en via de infokiosken die over het hele Gentse grondgebied staan verspreid. Elke zes maanden worden de binnengekomen suggesties ge?valueerd en nuttige suggesties worden opgenomen in een uitvoeringsplan. Tot nog toe heeft ??n personeelslid een meldkaart met een nuttige suggestie doorgestuurd. De suggestie betrof de manier waarop de kilometers van de dienstverplaatsingen moeten worden doorgegeven.

Daarnaast heeft Gentinfo van de Gentenaars reeds vijftien nuttige suggesties ontvangen. Deze suggesties betroffen onder meer de formulieren die door de Stad worden gebruikt, de gegevens die door de Stad worden opgevraagd, de aanvraag van een vergunning om borden te plaatsen om een parkeerplaats vrij te houden en de manier waarop bewonerskaarten worden uitgereikt.

Van de meeste binnengekomen suggesties wordt nu al werk gemaakt. Om onze formulieren te vereenvoudigen en beter op elkaar af te stemmen, wordt een document vol ?tips & tricks? opgemaakt dat aan de diensten ter beschikking zal worden gesteld. Om de Gentenaars minder onnodig te bevragen, wordt gezocht naar manieren om hun gegevens automatisch te bekomen. Op het vlak van de sociale correctie voor huisvuilzakken bijvoorbeeld, hoopt de Stad de persoonsgegevens van alle rechthebbenden rechtstreeks via de Kruispuntbank Sociale Zekerheid te verkrijgen. De aanvraag van een vergunning om borden te plaatsen om een parkeerplaats vrij te houden zit mee in de scope van het vereenvoudigingsproject op het vlak van de innames van het openbare domein.

In december zal hierover ongetwijfeld meer informatie kunnen worden verstrekt.

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info