Hallo, met De Horizon?

23 september 2008
Telefoondienst tegen vereenzaming van senioren.Om het eenzaamheidsgevoel bij senioren te bekampen startte het Lokaal Dienstencentrum De Horizon de telefoondienst ?Hallo, met de Horzion? op. Hierbij bellen maatschappelijk werkers senioren uit de buurt actief op.

Voor de senioren geeft het een gevoel van veiligheid en het betrekt hen weer een stuk in de maatschappij. Maar ook vrijwilligers zullen voortaan actief betrokken worden bij deze telefoondienst. Op deze manier is het project ?Hallo, met de Horizon? er voor en door de senioren.

E?n van de prioritaire doelstellingen van de OCMW beleidsnota 2007-2012 is het activeren van de senioren. "Daarbij willen we de vereenzaming bekampen en hun participatie aan het maatschappelijk leven verhogen", verduidelijkt OCMW-voorzitter Geert Versnick. De Lokaal dienstencentra (LDC) van het OCMW Gent, waarvan De Horizon ??n van de 8 is, spelen hierbij een cruciale rol. E?n voor ??n ondersteunen ze senioren uit de buurt in hun zelfredzaamheid en ijveren ze er voor om hen zo lang mogelijk kwaliteitsvol te laten thuis wonen. Ouderen kunnen steeds terecht in de lokale dienstencentra voor allerlei activiteiten, informatie en dienstverlening op maat. Maar de medewerkers van de lokale dienstencentra gaan ook aan huis. Tijdens de vele huisbezoeken vingen de maatschappelijk werkers van de Horizon signalen op van sociaal isolement en vereenzaming in de wijk Macharius-Heirnis. Om de vereenzaming aan te pakken werd met middelen van de Vlaamse Gemeenschap het project ?Hallo, met de Horizon? opgericht.

Telefoonster en -cirkel

"Hallo, met de Horizon" is een telefoondienst die op twee sporen werkt. Enerzijds is er de telefoonster waarbij een maatschappelijk werker een aantal senioren opbelt op twee vaste momenten in de week. Zo wordt hen een aangename babbel aangeboden. Op dit moment bellen de maatschappelijk werkers wekelijks een 20 ? 25 mensen uit de wijk op.

Naast de telefoonster is er de telefooncirkel waarbij de eerste telefoon vertrekt vanuit De Horizon en de senioren vervolgens elkaar opbellen tot deze cirkel weer bij De Horizon terecht komt. Neemt er iemand niet op dan wordt het lokaal dienstencentrum gewaarschuwd. De Horizon beschikt over de nodige contactgegevens van familie of de huisarts die dan kan nagaan of er iets aan de hand is.

Naast een gezellige babbel met leeftijdsgenoten of met de maatschappelijk werker spelen zowel de telefoonster- als de telefooncirkel in op het veiligheidsgevoel. De senioren weten immers dat ze minstens twee keer per week worden gecontacteerd wat hen een gerust gevoel geeft. De telefoondienst helpt ook de drempel naar een lokaal dienstencentrum te verlagen, waardoor mensen worden gestimuleerd om eens binnen te springen in een dienstencentrum.

Vrijwilligerswerk

Tot op heden werden de senioren gebeld door een maatschappelijk werker van het lokaal dienstencentrum De Horizon. Maar sinds september nemen de vrijwilligers van De Horizon de ?lijn? over. "Zoals eerder gezegd, trachten de LDC?s de senioren zo lang mogelijk zelfstandig en kwaliteitsvol te laten thuiswonen. Hiervoor organiseren de LDC?s allerlei activiteiten, informatiesessies en bieden ze dienstverlening op maat aan. Maar er is nog een vierde pijler, namelijk vrijwilligerswerk", verduidelijkt Versnick. "Het vrijwilligerswerk zet senioren aan tot zelfrealisatie. Er zijn bijvoorbeeld senioren die verplicht op hun 55 jaar op brugpensioen worden gestuurd maar ze hebben nog heel wat in hun mars. Vrijwilligerswerk biedt deze mensen de kans om hun tijd zinvol door te brengen en hierdoor vallen ze niet in een zwart gat. Ze blijven actief. Het biedt de senioren ook de mogelijkheid om hun sociale netwerk uit te bouwen. Sommige mensen die op pensioen gaan, komen immers in de eenzaamheid terecht: ze verliezen hun collega?s, de kinderen zijn al het huis uit. En ze zitten alleen thuis. In een LDC leren ze nieuwe mensen kennen en maken ze zich nuttig voor de maatschappij. Veel activiteiten van een LDC draaien op vrijwilligers. Je kan dus echt zeggen dat de LDC?s er zijn voor en door senioren."

Ambassadeurs

"Het overdragen van de telefoondienst kadert niet alleen in het vrijwilligerswerk, maar ook in de ambassadeursrol die we onze bezoekers en vrijwilligers willen geven", gaat Versnick verder. "De komende legislatuur ijveren we er naar om meer mensen te bereiken met de bestaande LDC?s en hun isolement te doorbreken. En wie kent beter de noden van een senior dan een senior zelf. En wie weet beter welke invloed een lokaal dienstencentrum heeft op het leven van een senior dan de huidige bezoekers en vrijwilligers. Zij zijn de beste ambassadeurs. Een senior zal bovendoen al sneller een stapje wagen naar een LDC als hij/zij er al een leeftijdsgenoot kent, al was het maar via de telefoon."

De telefoondienst is er dus vanaf nu "voor en door senioren". Mensen die graag een praatje maken en de eenzame senior een hart onder de riem willen steken, zijn dus zeker welkom.

Meer info:
Lokaal Dienstencentrum De Horizon
F. Lousbergkaai 12
9000 Gent
09 269 08 95

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info