Clarissenstraat

18 februari 2022

Gemeenteraadslid Carl De Decker stelde eerder in deze legislatuur reeds twee vragen omtrent de trillinghinder en geluidsoverlast die door de trams worden veroorzaakt ter hoogte van de Hubert Frère Orbanlaan en de Clarissestraat. De problematiek blijft aanhouden. De schepen voor mobiliteit gaf in het verleden aan dat deze dit zou opnemen met De Lijn.

Vraag:
Welke oplossingen zijn er mogelijk om de hinder op korte termijn zo maximaal mogelijk te beperken?

Antwoord:
We kregen de volgende informatie aangereikt vanuit De Lijn.

Het tramgeluid wordt door diverse factoren veroorzaakt en beïnvloed. Dit fenomeen manifesteert zich overigens niet enkel in Gent, maar overal waar trams rijden, wereldwijd.

De weersomstandigheden spelen een cruciale rol (bij nat weer is er vb. minder geluid dan bij droog weer). De periodieke onderhoudswerken (las- en slijpwerken) die De Lijn uitvoert dragen bij aan het milderen van trillingshinder.

In najaar 2021 werd spoorvernieuwing ter hoogte van de bocht Clarissenstraat x Brusselsepoortstraat uitgevoerd, in paasvakantie 2022 wordt bocht Clarissenstraat x Frère Orbanlaan aangepakt.

Het optimaliseren van de smeersystemen op de tramvoertuigen kan bijdragen aan het verminderen van het geluid. Er worden diverse opties bekeken. De Lijn test een nieuw railsmeersysteem uit dat na positieve evaluatie zal geïnstalleerd worden op een deel van de vloot Albatrosvoertuigen. Een deel van de vloot Hermelijntrams is reeds uitgerust met een dergelijk smeersysteem.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit, Publieke Ruimte en Stedenbouw

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info