Verkeerssituatie De Wijze Eik
De verkeerssituatie aan de Basisschool De Wijze Eik (Eekloststraat) is gevaarlijk voor fietsers. Zeker waar het fietspad plots stopt en voor de schoolpoort zelf is het voor fietsers, en zeker voor kinderen, absoluut niet evident. Er worden door ouders een paar mogelijke maatregelen naar voor geschoven.
Aan sommige scholen wordt de straat voor 8u30 een tijd autovrij gemaakt. Dit is een drastische maatregel maar het creëert wel de meest veilige situatie in de straat én aan de schoolpoort. Specifiek aan de Wijze Eik is de achterliggende wijk gedurende die korte periode perfect bereikbaar via verschillende met de Eeklostraat parallelle zijstraten van de Botestraat en de Groenestaakstraat.
Een andere en misschien minder drastische maatregel zou erin kunnen in bestaan om van het gedeelte tussen het kruispunt van de Groenestaakstraat en de volgende zijstraat een fietsstraat te maken.
Ook mogelijk: in beide richtingen een fietssuggestiestrook aanbrengen. Dit lijkt mij dan eerder een tijdelijke maatregel die op korte termijn kan worden ingevoerd in afwachting van structurele ingrepen.
Ter hoogte van het zebrapad aan de kant van de school zou daarnaast ook meer plaats moeten worden gemaakt voor overstekende fietsers en voetgangers. Tot op vandaag kan een automobilist zijn of haar wagen zo goed als voor de schoolpoort parkeren terwijl een voetganger en fietser na het zebrapad ofwel achter de geparkeerde wagens in de tegenovergestelde richting verder op straat moet gaan ofwel zich tussen de geparkeerde wagens een weg moet banen naar het voetpad en de ingang van de school. Een fietser moet dan vervolgens ook nog eens zijn fiets in de weg van toekomende en weggaande ouders en kinderen plaatsen.
Vraag:
Kunt u de verkeerssituatie in kwestie laten onderzoeken evenals de geformuleerde voorstellen? Welke maatregelen acht u zelf nuttig?
Alana Herman
Gemeenteraadslid
Antwoord:
De verkeerssituatie aan de school De Wijze Eik, Eeklostraat, is gekend bij de consulenten kinder- en jongerenmobiliteit en er was al overleg met de directie in 2021 om mogelijke aanpassingen te bekijken. Omwille van zwangerschapsverlof van één van de schoolconsulenten is dit dossier even “on hold” moeten gezet worden, maar er zal op korte termijn verder werk van worden gemaakt.
Er zal onderzocht worden of de straat autovrij kan gemaakt worden bij begin en einde van de schooldag. Deze maatregel kan uiteraard een positief hebben op de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers. In de vorm van een schoolstraat vraagt dit echter ook een groot engagement van de school, want de school moet dagelijks voor vrijwilligers zorgen als opzichter bij de afsluiting. Veel chauffeurs hebben immers helaas de neiging om verkeersborden te negeren, zelfs in lagereschoolomgevingen tijdens de schoolspits.
Een fietsstraat moet aan enkele voorwaarden voldoen om goed te functioneren, zoals op een fietsroutenetwerk liggen en dubbel zoveel fietsers als auto’s tellen. Dat is hier niet het geval. Fietssuggestiestroken in beide richtingen is wel een optie. We onderzoeken ook extra maatregelen om het kruispunt veiliger te maken en om de as van de Groenestaakstraat beter oversteekbaar te maken.
Auto’s laten parkeren tot aan de schoolpoort is eigenlijk zelden een goed idee. Het haaks parkeren aan de schoolpoort is slecht voor de zichtbaarheid en bovendien niet echt wenselijk als men fietsen en te voet gaan wil aanmoedigen. Ook dit zal dus bekeken worden.
Ten slotte zou ook handhaving van de politie op hinderlijk parkeren en stationeren hier kunnen helpen. Wij zullen dit signaal daarom ook doorgeven aan de politie.
Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit, Publieke Ruimte en Stedenbouw