Informatieplicht vastgoedmakelaar

8 september 2008
In steden en gemeenten die reeds over een plannen- en vergunningenregister beschikken, is de vastgoedmakelaar verplicht de nodige informatie op te vragen over het goed in kwestie.

Bij het voeren van publiciteit in geval van een verkoop moet immers steeds worden vermeld of er een stedenbouwkundige vergunning werd uitgereikt, welke de meest recente stedenbouwkundige bestemming is volgens het plannenregister, of er een dagvaarding werd uitgebracht, of er een voorkooprecht rust op het goed en of er een verkavelingvergunning bestaat. Dit is overigens een verplichting die ook geldt voor particulieren.

Zolang de vastgoedmakelaar (of particulier) niet over de vereiste gegevens beschikt, mag er geen publiciteit gevoerd worden.

De Confederatie van Immobili?nberoepen in Vlaanderen (CIB Vlaanderen) stelt vast dat de termijn waarbinnen en de kostprijs waartegen deze informatie aangeleverd wordt sterk kan verschillen. In sommige steden en gemeenten kan dit relatief snel en tegen een relatief lage kostprijs. In andere steden en gemeenten, waaronder de stad Gent, zou het echter veel langer duren en zou de kostprijs hoger liggen.

Volgens de sector zou het in Gent gemiddeld maar liefst 1 tot 2,5 maanden duren om informatie in te winnen en bedraagt de gemiddelde kostprijs 50 tot 100 euro.

  • Zijn deze gemiddelde cijfers correct? Zo ja, waarom duurt het zo lang om deze informatie te verschaffen?
  • Overweegt de stad maatregelen om deze situatie te verbeteren? Is de invoering van een e-loket een haalbare piste?

Sami Souguir
Fractievoorzitter

Antwoord:

Waar vroeger (voor 1 januari 2008) enkel de instrumenterende ambtenaar verplicht was om stedenbouwkundige inlichtingen te verstrekken in toepassing van het Co?rdinatiedecreet van 22 oktober 1996 hebben nu ook de vastgoedmakelaars (en de particulieren ) het stedenbouwkundig uittreksel nodig voor de informatie in hun publiciteit. Daardoor is het aantal aanvragen voor de eerste 7 maanden van 2008 met 30% (van 2920 in 2007 naar 3826 in 2008) gestegen. Deze stijging is structureel en zal in de toekomst minstens op hetzelfde niveau blijven.

In 2007 werden de inlichtingen gemiddeld binnen de 30 dagen verstrekt en dit met 4,1 VTE. Momenteel bedraagt de gemiddelde termijn ongeveer 50 dagen. Deze termijn kan maar verlaagd worden door het aanwerven van extra personeel. Om hetzelfde niveau van vorig jaar te bereiken, zou het aantal VTE met minstens1,5 moeten verhoogd worden. Ondertussen wordt ook onderzocht of nog verdere informatisering de termijn van afgifte wezenlijk zou kunnen reduceren.

In toepassing van het Retributiereglement bedraagt de kostprijs van het stedenbouwkundig uittreksel 70 euro.

Karin Temmerman
Schepen van Stadsontwikkeling, Mobiliteit en Wonen

Op 13 oktober staan de liberalen, socialisten en onafhankelijke Gentenaars samen op één lijst Voor Gent.

Voor Gent kiest voluit voor samenwerking, over de partijgrenzen heen en reikt de hand aan iedereen die op een positieve manier aan het Gent van morgen wil werken.

Meer info:

www.voorgent.be

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info