Phishing en vishing
De laatste tijd duiken er op sociale media meer en meer berichten over phishing mails en -sms’jes om mensen te bedotten. Oplichters waren tijdens de Corona-crisis dan ook zeer creatief. Ook vishing is aan een opmars bezig. Oplichters bellen naar de mensen om persoonlijke informatie of kredietkaartgegevens te ontfutselen.
Vraag:
Hoeveel klachten over phishing en vishing ontving de politie Gent tussen 1 jan 2019 en 1 februari 2021?
Welke zijn de meest voorkomende vormen van phishing en evoluties stelt de politie vast?
Welke zijn de meest voorkomende vormen van vishing en evoluties stelt de politie vast?
Hoe worden de Gentenaars door de politie geïnformeerd om niet in de val te lopen van phishing en vishing?
Antwoord:
De politie geeft mij mee dat zowel phishing als vishing onder de nomenclatuur ‘phishing’ vallen in hun databanken. Een onderscheid tussen de 2 types kan dan ook niet worden gemaakt.
De politie stelt 186 geregistreerde feiten vast sinds 2019: 22 in 2019, 111 in 2020 en 53 in 2021 (tot 9 maart 2021). Van de 186 feiten waren er 17 een poging tot phishing.
De kwalificatie phishing werd pas in de loop van 2019 opgenomen in de nomenclatuur vandaar dat er voor 2019 relatief weinig feiten zijn volgens de politie.
De dienst communicatie van de Politiezone Gent brengt het phishing-probleem (en andere vormen van cybercriminaliteit) regelmatig op een sensibiliserende manier onder de aandacht. Meestal is dat in de vorm van een post op Twitter en Facebook en dit naar aanleiding van meldingen bij het Meldpunt, signalen die de politie bereiken via hun eigen dienstens, op basis van berichtgeving in de media of door bepaalde relevante instanties (bv. SafeOnWeb, FebelFin, enz.). Het thema kan door de politie ook onder de aandacht worden gebracht door middel van een nieuwsbericht op de website.
Mathias De Clercq
Burgemeester