Heraanleg Sint-Lievenspoortstraat

17 december 2020

In de plannen van de heraanleg van de Sint-Lievenspoortstraat valt op dat in het breedste deel grote stukken onthard zullen worden. Dit valt op zich toe te juichen, zeker omdat dit ook een visueel versmallingseffect zal creëren en op die manier ook kan meehelpen aan het verlagen van de snelheid in de straat.

Vraag:
Door deze maatregel zal een fors aantal parkeerplaatsen verdwijnen. De buurtbewoners zijn hier ongerust over, te meer daar er in de straat veel geparkeerd wordt door studenten, maar ook door cursisten die les volgen in de school. Het lijkt dus logische de straat quasi integraal te voorzien als zone voor bewonersparkeren. Overigens is onder de nieuwbouw van de school (in aanbouw) een ondergrondse parking voorzien. Het lijkt mij nuttig om met de school af te spreken om die parking ook buiten de schooluren open te stellen voor cursisten of buurtbewoners, via de parkeermakelaar.
Ook de handelaars in de straat zijn ongerust voor hun klanten. Het gaat dan meer bepaald om de slager en supermarkt in het eerste deel van de straat, en de poeldenier en het restaurant in het tweede deel van de straat. Kunnen in die omgeving plaatsen voor kortparkeren (shop&go) voorzien worden?
De plannen strekken momenteel slechts van het kruispunt met de Clarissenstraat tot het kruispunt met de Krevelstraat. Nochtans zou het tweede gedeelte van de straat, richting R40 ook een aanpak kunnen gebruiken. Dit deel is smaller, waardoor onthardingsstroken moeilijker zijn. Bovendien zijn daar veel garages. Toch zou het ook in dat deel nuttig zijn om maatregelen te nemen om de snelheid te verlagen. Hier is immers de ingang van de school gelegen. Wat is voorzien voor dit deel?
Wat is de timing van de werken?

Christophe Peeters
Gemeenteraadslid

Antwoord:
Door deze maatregel zal een fors aantal parkeerplaatsen verdwijnen. De buurtbewoners zijn hier ongerust over, te meer daar er in de straat veel geparkeerd wordt door studenten, maar ook door cursisten die les volgen in de school. Het lijkt dus logische de straat quasi integraal te voorzien als zone voor bewonersparkeren. Overigens is onder de nieuwbouw van de school (in aanbouw) een ondergrondse parking voorzien. Het lijkt mij nuttig om met de school af te spreken om die parking ook buiten de schooluren open te stellen voor cursisten of buurtbewoners, via de parkeermakelaar?

De staat van de weg en voetpaden in de volledige Sint-Lievenspoortstraat zijn van die aard dat onderhoudswerken nodig zijn. In de volledige straat zullen we de rijbaan in asfalt vernieuwen, waarbij we de verzakte greppels aanpakken. De voetpaden leggen we aan met nieuwe betonstenen.  Deze werken vallen onder de noemer onderhoudswerken en betekenen dus geen integrale heraanleg.

Naast herstel en onderhoud van wegenis is er ook aandacht voor ontharding en vergroening vanuit verschillende uitgangspunten (klimaatadaptatie, remediëren van het hitte-eilandeffect in stadsomgevingen, infiltratie van regenwater, verfraaiing van de leefomgeving,…). Dit nemen we dan ook mee in het ontwerp van lokale aanpassingen. Bij de uitwerking van de ontwerpplannen werd rekening gehouden met de vraag van de bewoners naar meer groen en bomen én ingrepen om de verkeersveiligheid te bevorderen (in hoofdzaak de snelheid te remmen).  Er werd dan ook rekening gehouden met de huidige problematieken in deze straat, zoals de breedte en rechtlijnigheid van de rijweg, onveiligheid ten gevolge van het schuin parkeren, verkeersstromen enz.

De nieuwe ontwerpplannen bieden hier een antwoord op door o.a. het brede straatdeel te versmallen door de inbreng van groenstroken en het voorzien van langsparkeren i.p.v. dwarsparkeren. De groenruimtes wisselen ook van kant, waardoor de rechtlijnigheid van de straat onderbroken wordt. In het brede deel van de Sint-Lievenspoortstraat zijn in het nieuwe ontwerp 44 parkeerplaatsen (t.o.v. 70 parkeerplaatsen vroeger) en 3 fietsenstallingen voorzien.

Voor een heraanleg wordt samengezeten met verschillende actoren, waaronder het Mobiliteitsbedrijf. De stad volgt hierbij het STOP-principe, waarbij de veiligheid van de zwakke weggebruiker primeert op het private personenvervoer en het parkeren van auto’s. Het is een moeilijke evenwichtsoefening om het openbaar domein te verdelen onder alle gebruikers van Stad Gent. Naast het parkeren doet het openbaar domein ook dienst als ruimte om te wandelen, te fietsen, voor doorstroming van het openbaar vervoer en het privaatvervoer, als ontmoetingsplek, als groene ruimte ter bevordering van de gezondheid van de inwoners en de verbetering van het klimaat.

Het college van burgemeester en schepenen heeft in haar zitting op 03/12/2020 in het kader van het proces “Heraanleg wegen ”de definitieve ontwerpplannen betreffende het ontharden van de overbreedte in de rijbaan van de Sint-Lievenspoortstraat te Gent goedgekeurd. Dit plan is tweemaal op het IKZ-overleg geweest (met o.a vertegenwoordiging van de brandweer, groendienst, mobiliteitsbedrijf enz. ) en ook de bevolking werd via twee afzonderlijke infobrieven geïnformeerd (19/12/’19 en 19-10/’20) en kreeg de gelegenheid tot het stellen van vragen (cfr. bijlages) aan de projectleider. Eén van de belangrijkste opmerkingen uit de buurt was de vraag naar een extra zebrapad. Dit werd, na nazicht, in het definitieve ontwerp opgenomen.

Net zoals in andere grote steden overstijgt het aantal inwoners in Gent het aantal beschikbare parkeerplaatsen. Dat maakt het onmogelijk om voor elke woning een parkeerplaats op het openbaar domein in te richten. Het stadsbestuur levert daarom stevige inspanningen om de alternatieven voor het autogebruik comfortabeler te maken en zo de hoge parkeerdruk te verlagen. We investeren in autodelen, fietsinfrastructuur, deelfietsen, verbetering van de doorstroming van het openbaar vervoer enz. We hopen dat we op lange termijn door de overgang naar alternatieve vervoerswijzen komen tot een leefbaar Gent, waar plaats is voor iedereen die er de auto echt nodig heeft.

Wat het buiten de schooluren openstellen van de parking van de school betreft is dit doorgegeven aan de parkeermakelaar die de vraag heeft voorgelegd aan de school, die deze momenteel bekijkt.

Ook de handelaars in de straat zijn ongerust voor hun klanten. Het gaat dan meer bepaald om de slager en supermarkt in het eerste deel van de straat, en de poeldenier en het restaurant in het tweede deel van de straat. Kunnen in die omgeving plaatsen voor kortparkeren (shop&go) voorzien worden?

In de plannen voor de heraanleg van de Sint-Lievenspoortstraat is een laad- en losplaats voor de handelszaken voorzien. Andere voorbehouden plaatsen worden niet vanaf het begin opgenomen in heraanleg plannen. Na de heraanleg wordt de situatie gemonitord. Als blijkt uit de resultaten dat bepaalde voorbehouden plaatsen nodig zijn, dan voeren wij deze nadien in. Voorbehouden parkeerplaatsen staan ten dienste van de hele buurt, wat betekent dat niet iedereen in zijn of haar eigen straat dergelijke plaatsen zal vinden.

De plannen strekken momenteel slechts van het kruispunt met de Clarissenstraat tot het kruispunt met de Krevelstraat. Nochtans zou het tweede gedeelte van de straat, richting R40 ook een aanpak kunnen gebruiken. Dit deel is smaller, waardoor onthardingsstroken moeilijker zijn. Bovendien zijn daar veel garages. Toch zou het ook in dat deel nuttig zijn om maatregelen te nemen om de snelheid te verlagen. Hier is immers de ingang van de school gelegen. Wat is voorzien voor dit deel?

Tussen de Krevelstraat en R40 worden eveneens de voetpaden heraangelegd en de toplaag vernieuwd. De straat is hier idd. veel smaller. In dit deel van de Sint-Lievenspoortstraat verandert er momenteel niets aan het parkeergebeuren. Daar was reeds langsparkeren van toepassing. We onderzoeken nog of het mogelijk is om een puntsgewijze aanpassing te doen thv de ingang van de school om de snelheid te verlagen.

Wat is de timing van de werken?

De werken gebeuren via het lopend onderhoudsbestek van de wegendienst. Momenteel staan de werken voor vernieuwing voetpaden ingepland voor eind 2021, met aanvullend een nieuwe toplaag in 2022. Deze timing is vanzelfsprekend onder voorbehoud van onverwachte weers- of werfomstandigheden.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit, Publieke Ruimte en Stedenbouw

 

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info