Voormuide
Onlangs werd gemeenteraadslid Veli Yüksel aangesproken door bewoners van de Voormuide ivm verkeersoverlast door zwaar vrachtvervoer in hun wijk.
Concreet klagen ze het feit aan dat ondanks een verbod zware vrachtwagens via de Voormuide richting Vliegtuiglaan rijden. En dat ondanks een verbod voor verkeer boven de 3,5 ton, aangegeven met een verkeersbord op de hoek van de Voormuide-Muidelaan. Deze problematiek werd volgens de bewoners gesignaleerd aan het Mobiliteitsbedrijf van Stad Gent (in de vorm van klachten).
Vraag:
1- Kan de schepen bevestigen dat de problematiek van zwaar vrachtvervoer werd gemeld aan het Mobiliteitsbedrijf?
2- Hoeveel meldingen/klachten ontving het Mobiliteitsbedrijf tussen januari 2018 en september 2019 (de heraanleg van de Voormuide)?
3- Hoeveel meldingen/klachten ontving het Mobiliteitsbedrijf sinds september 2019?
4- Welk gevolg werd hieraan gegeven?
5- Welke bijkomende maatregelen kan/wil de schepen nog nemen om de verkeersveiligheid in de Voormuide te verhogen?
Antwoord:
De problematiek van zwaar vrachtvervoer rond de Voormuide is me bekend. Ook het Mobiliteitsbedrijf is reeds op de hoogte van deze situatie.
Tussen januari 2018 en september 2019 (de heraanleg van de Voormuide) ontving het Mobiliteitsbedrijf 17 meldingen/klachten. Sinds september 2019 werden 7 meldingen/klachten geregistreerd.
Er werden reeds verschillende acties gerealiseerd om de problemen te verhelpen. In de omgeving van de Oude Dokken werd frequent geparkeerd door vrachtwagens, met de bijhorende overlast, waaronder ook veel vrachtverkeer door de wijk. Om dit tegen te gaan werd parkeren voor personenwagens in de ruime omgeving doorgevoerd alsook circulatiewijzigingen in de Houtdoklaan en Spadelaan.
Begin 2020 werd de signalisatie gewijzigd om voor de woonomgeving in de wijk Muide Meulestede een sluitend verbod voor doorgaand vrachtverkeer te bekomen, alsook een zonale snelheidsregime van 30 km/u. Dit was in samenwerking met de politie om de handhaving te optimaliseren. We hebben meermaals de signalen van de burgers doorgegeven aan de politionele diensten, maar hebben geen zicht op hun gevoerde of geplande controles. Wel geeft de politie aan dat de Voormuide en omgeving op de lijst van aandachtspunten staat, onder andere voor controles op zwaar vervoer. Dit wil zeggen dat hier bijzondere aandacht wordt besteed, zowel in de dagelijkse werking als met gerichte controleacties. We blijven verder in gesprek gaan met de politie om dit te evalueren en bij te sturen indien nodig.
Op korte termijn gaan we, in samenwerking met Agentschap Wegen en Verkeer, de voorsignalisatie op de Vliegtuiglaan laten aanpassen om het doorrijverbod voor vrachtverkeer extra te belichten. Deze aanpassing in beheer van het Vlaams Gewest staat ingepland bij het finaliseren van de lopende werken aan de Vliegtuiglaan.
Na de realisatie van de geplande projecten in de omgeving, waaronder de Verapazbrug die de Muidelaan met de Afrikalaan zal verbinden en de vernieuwing van de Meulestedebrug, zal de capaciteit van de omliggende wegen sterk toenemen, waardoor het verkeer minder geneigd zal zijn om alternatieven via de woonwijk te nemen.
Voor de wijk Muide/Meulestede is er ook een wijkmobiliteitsplan voorzien, waarbij we een participatietraject zullen opstarten met alle bewoners, handelaars, scholen en bedrijven. Het doel is om het beter, veiliger en gezelliger te maken voor iedereen. Deze is later deze legislatuur ingepland, gezien de grote impact van de geplande werken.
Tot slot nog het volgende. Na het zware verkeersongeval in september ontvingen we van de fietsersbond en van een actiegroep uit de buurt de vraag om het verkeer te filteren en zo de situatie veiliger te maken. Dit betekent dat je het verkeer heel erg beperkt. Ik denk dat dat voorstel geen slecht idee is. Zo ontstaat er ruimte om veilige infrastructuur te voorzien voor fietsers en voetgangers.
Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit, Publieke Ruimte en Stedenbouw