Onthaal op afspraak bij de politie
Sinds 1 juli 2020 werkt de Politie Gent voor niet-dringende aangiftes en meldingen ook op afspraak. Dankzij een onthaal op afspraak zijn de wachttijden aan de politiebalie verleden tijd. Een afspraak maken gebeurt online, maar kan ook telefonisch.
Vraag:
Hoeveel afspraken werden de voorbije 2 maanden (1 juli-1 september) gemaakt?
Waarover gaan deze aangiftes/ meldingen?
Hoe evalueert de politie het systeem van werken op afspraak?
Veli Yüksel
Gemeenteraadslid
Antwoord:
De politie geeft mij mee de volgende informatie mee:
• Op 1 juli is de politie Gent inderdaad begonnen met onthaal op afspraak op 6 locaties : op het Algemeen Politiecentrum Gent (APG - “Ekkergem”) en aan de balies van de 5 grote wijkcommissariaten. In totaal maakten tot op heden reeds 2.400 burgers een afspraak om aangifte te komen doen aan één van de loketten. De politie beschouwt dit als een hoog cijfer, zeker gezien de specifieke periode (oa. corona, weinig studenten, weinig toeristen, minder druk in de winkelstraten). Op zeer korte tijd vonden de burgers hun weg naar de loketten op afspraak. Van deze afspraken werden er 72% rechtstreeks online door de burger geboekt (vooral via de website die hiervoor werd aangepast https://www.politie.be/5415/ of via de QR codes die aan de balies hangen), de overige afspraken werden grotendeels telefonisch gemaakt door burgers die naar de commissariaten bellen.
• Hieronder de top 10 van feiten waarvoor burgers langskomen voor aangifte:
1) Verlies boorddocumenten auto – 192 aangiftes
2) Verlies rijbewijs – 179 aangiftes
3) Bedreigingen – 160 aangiftes
4) Bankkaartfraude – 160 aangiftes
5) Computercriminaliteit – 123 aangiftes
6) Diefstal algemeen - 122 aangiftes
7) Verlies Belgische identiteitskaart – 109 aangiftes
8) Beschadigingen voertuigen - 107 aangiftes
9) Diefstal handtas/portefeuille – 107 aangiftes
10) Bijkomende verklaring lopend dossier - 98 aangiftes
• De politie geeft mij mee dat de eerste evaluatie van het onthaal op afspraak positief is, zowel vanuit het perspectief van de burgers als vanuit de ervaringen van het politiepersoneel. Met deze stap zet de politie verder in op digitalisering en eigentijdse dienstverlening. Er zijn heel wat voordelen zoals o.m. geen wachtrijen meer en spreiding van burgers in de wachtzalen, het ontvangen van een mail met wat je moet meebrengen naar de afspraak, een online doorverwijzing indien je met je vraag bij een andere dienst beter terecht kan en de keuze als burger waar en wanneer je langskomt.
Mathias De Clercq
Burgemeester