Kruispunt Zuidparklaan-Keizervest
In antwoord op een schriftelijke vraag van gemeenteraadslid Veli Yüksel over het de verkeerslichten op het kruispunt Keizervest-Zuidparklaan stelde de schepen het volgende: “Intussen werd een aangepaste lichtenregeling op plan goedgekeurd waarbij deze conflicten niet meer voorkomen. De uitvoering van dit plan door AWV is volgens onze meest recente informatie voorzien in de periode maart/april 2020”.
Vraag:
Zijn de werken aan dit kruispunt gerealiseerd en verkeerslichten conflictvrij gemaakt?
Indien niet, waarom?
Wat zal de schepen in dat geval ondernemen?
Antwoord:
De schriftelijke vraag van 4 februari ging over het supprimeren van het conflict tussen trams en kruisend gemotoriseerd verkeer. Dit komt bij de nieuwe lichtenregeling zoals eerder medegedeeld niet meer voor. Alle linksafbewegingen zijn nu conflictvrij.
Rechtsafslaand verkeer komende van Dampoort naar de Zuid moet voorrang geven aan fietsers en voetgangers. Het aandeel rechtsafslaand gemotoriseerd verkeer is hier echter heel laag waardoor dit weinig effectief zal voorkomen. Er wordt bijkomend een knipperlicht geplaatst om automobilisten attent te maken op de voorrang die ze hier moeten geven bij het rechtsafslaan. Rechtsafslaand verkeer komende van de Dierentuinlaan (Zuid) richting R40-Heuvelpoort moet voorrang geven aan overstekende fietsers en voetgangers. Ook dit is een beweging die minder voorkomt.
Gezien het belang van dit kruispunt voor de ontsluiting van de R40 naar het hoger wegennet, het belang van de doorstroming voor openbaar vervoer, oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers en vooral de veiligheid werden voor dit kruispunt verschillende varianten onderzocht. Wat is uitgevoerd komt het best tegemoet aan alle deze doelstellingen van veiligheid en doorstroming voor de verschillende vervoersmodi. Een evaluatie kort nadien kan aangewezen zijn om te zien of alles er dan veilig verloopt.
Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit, Publieke Ruimte en Stedenbouw