Parking UCO
De parking rond de UCO-toren is aangelegd in 1958. Blijkbaar is deze sinds 2004 zonevreemd geworden ten gevolge van een nieuw RUP, en zou hij dus niet mogen bestendigd worden. Naar aanleiding van een heraanleg van de toegangswegen, om de verkeersknoop aan de toerit tot de Zuiderpoort aan de rotonde, net aan het uitkomen van de tunnel, werd meegedeeld dat een deel van de parking zou moeten verdwijnen.
Vraag:
Is de schepen op de hoogte van deze toestand? Is er bereidheid om op dit punt het RUP aan te passen (conform de mogelijkheden die de VCRO biedt voor bestemmingsplannen van meer dan 15 jaar oud), zodat de huidige situatie kan bestendigd worden, en de gebruikers / huurders van de UCO-toren, toch een iconisch gebouw bij het binnenrijden van Gent, blijvend gebruik kunnen maken van deze parking. Het is denkbaar om hierin een compromis te vinden, zodat bijvoorbeeld bezoekers geen toegang krijgen.
Christophe Peeters
Gemeenteraadslid
Antwoord:
De plannen voor de herinrichting van de inkomzone van de Zuiderpoort en de UCO-site zijn me bekend. Plannen met betrekking rond een herinrichting van de parking zelf niet.
Ook voor Dienst Stedenbouw en Ruimtelijke Planning is een eventuele vraag rond een herinrichting van de parking zelf nieuw.
Er zijn wel besprekingen gevoerd omtrent de herinrichting van de inkomzone van de Zuiderpoort.
Op 19 september 2019 werd hiervoor een omgevingsvergunning verleend (OMV_2019068587). De diensten werden begin dit jaar gecontacteerd voor een aanpassing van deze omgevingsvergunning. De aanleiding hiervoor zou een erfdienstbaarheid zijn waarbij gevraagd werd de doorgang tussen het terrein van de Zuiderpoort en het terrein van het UCO-gebouw te verbreden. Bij deze besprekingen werd door de omgevingsambtenaar, net zoals bij de besprekingen van de aanvraag in 2019, gewezen op de voorschriften van het RUP Bellevue. Dit RUP heeft de site van de Zuiderpoort bestemd als zone voor kantoren. De zone langs de Gaston Crommelaan werd bestemd als zone voor bouwvrije tuinen. Hier is groenaanleg verplicht, verhardingen zijn enkel toegelaten in functie van opritten, toegangen en terrassen. De bestaande parking rondom het UCO gebouw is dus inderdaad niet conform met deze voorschriften. In de omgevingsvergunning van 2019 werden geen werken voorzien aan deze parking. Ook bij de gevraagde aanpassing van de vergunning, werd een oplossing gezocht waarbij de parking ongewijzigd blijft. De omgevingsaanvraag voor deze aanpassing werd recent ingediend en de procedure is lopende ( OMV_2020051059).
Een vraag rond een effectieve herinrichting van de parking zelf is me niet bekend. Indien dit effectief een noodzaak is, zal dit worden onderzocht door de diensten. Het is dan wel van belang de volledige parkeerbalans voor de kantorensite te bekijken, ook conform de huidige parkeernormen. Het is een grote site, met toch een aanzienlijk aanbod aan parkeerplaatsen, zowel bovengronds als ondergronds. Het is dan in eerste instantie belangrijk, vooraleer hiervoor een planinitiatief wordt opgestart, te bekijken met de eigenaars hoe dit bestaande aanbod binnen de geldende voorschriften en parkeernormen, optimaal kan ingezet worden.
Een planinitiatief neemt ook de nodige tijd in beslag, de afwijkingsmogelijkheid waar in de vraag naar verwezen wordt, is hier immers niet van toepassing. Deze geldt enkel voor bijzondere plannen van aanleg ouder dan 15 jaar en dus niet voor het hier geldende ruimtelijk uitvoeringsplan Bellevue.
Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit, Publieke Ruimte en Stedenbouw