Klachten inzake taxi's
Vanaf 1 januari is het nieuwe taxidecreet van kracht en is er ook een nieuwe procedure voor klachten. Iedereen die klachten heeft over de exploitant, de bestuurder, de tussenpersoon, het vervoer of de dienstverlening kan voortaan een klacht indienen bij de gemeente die de vergunning of machtiging heeft verleend en daarna bij een nieuw klachtenorgaan van de Vlaamse overheid.
Vraag:
Is er voor de afgelopen jaren, van 1 januari 15 tot en met 31 december 2019 een overzicht beschikbaar van de klachten die zijn geformuleerd over taxi’s? Werd dat ergens bijgehouden in het verleden?
Stephanie D'Hose
Gemeenteraadslid
Antwoord:
Hieronder een overzicht van het aantal klachten die het Mobiliteitsbedrijf de afgelopen jaren ontvangen heeft over de taxisector:
2015: 4 klachten
2016: 39 klachten
2017: 28 klachten
2018: 21 klachten
2019: 29 klachten
Een verdeling naar type klachten wordt niet systematisch geregistreerd, maar de meeste klachten betreffen klachten over aangerekende tarieven, gereden routes en klantvriendelijkheid.
Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit, Publieke Ruimte en Stedenbouw