Gevaarlijke oversteekpunten Drongen
Gemeenteraadslid Mattias De Vuyst signaleert twee gevaarlijke oversteekpunten, die momenteel geen zebrapad kennen.
1. Aan de Deinsesteenweg te Drongen is er een oversteekplaats voor gebruikers van De Lijn. Momenteel kent deze geen signalisatie die de veiligheid, van de voetgangers die het openbaar gevoer gebruikten, optimaliseert.
2. Aan de Deinse Horsweg ter Drongen, ter hoogte van de Carrefour, wordt een pad sterk frequent gebruikt door de bewoners uit de achterliggende wijk. Ook fietsers frequenteren deze weg bij voorkeur voor het doen van hun boodschappen. Ook hier zou een zebrapad logisch lijken.
Vraag:
Kan u bekijken of een zebrapad op deze twee punten aangewezen is?
Kan u bekijken deze zebrapaden te laten leggen, wanneer u van oordeel bent dat dit inderdaad logisch lijkt.
Antwoord:
De Deinsesteenweg is op de aangeduide locatie een zogenaamde 2x2-weg: dit is een weg met twee rijbanen in elke rijrichting. De beheerder van dit soort wegen, het Vlaams Agentschap voor Wegen en Verkeer, hanteert de regel dat op dergelijke wegen geen zebrapaden worden voorzien, behalve wanneer deze oversteekplaatsen worden beveiligd door verkeerslichten. De combinatie van de gereden snelheid door de voertuigen, het moeten oversteken van twee rijbanen en het feit dat de voetganger minder alert is wegens het rekenen op zijn/haar voorrang als gebruiker van het zebrapad creëert immers eerder een onveilige dan een veilige situatie.
De mogelijkheid om daar de Deinsesteenweg over te steken wordt voorzien door de aanwezige doorgang; de afwezigheid van een zebrapad zorgt voor een veel grotere voorzichtigheid vanwege de voetganger.
Een zebrapad is hier dus niet aangewezen.
Er worden in de regel geen oversteken voorzien, die specifiek zijn gericht naar handelszaken. Het is enkel in de buurt en ten behoeve van scholen, dat specifieke zebrapaden worden aangelegd. Daarnaast is het de regel dat zebrapaden aansluiten op aangelegde voetpaden. In de buitenwijken in het algemeen en in de Deinse Horsweg in het bijzonder zijn deze aan beide straatzijden niet aanwezig. Tenslotte worden zebrapaden bij voorkeur voorzien op een straathoek, zodat deze voor meerdere looproutes nuttig zijn.
Een zebrapad is ook hier niet aangewezen.
Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit, Publieke Ruimte en Stedenbouw