Kinderkunstencharter
Ook de stad Gent, een echte cultuurstad, zou een belangrijke rol kunnen spelen om kinderen aan te moedigen deel te nemen aan het culturele gebeuren.
Werd de stad Gent ook gepolst om aan dit project mee te werken? Zo ja, waarom is de stad hier niet op ingegaan?
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
Ik zal eerst het antwoord lezen dat mij via het kabinet van de burgmeester heeft bereikt. Net als de andere burgemeesters van 8 Vlaamse steden is ook de Gentse burgemeester inderdaad uitgenodigd door het Paleis, Theaterhuis voor kinderen, om deel te nemen aan het zogenaamde ?Burgemeesterscongres? over een kindvriendelijk cultuurbeleid. Aan deze bijeenkomst gingen enkele voorbereidende vergaderingen vooraf die telkens plaatsvonden op een maandag- of dinsdagavond. Net deze dagen van de week liggen voor de burgemeester bijzonder moeilijk aangezien ?f de gemeenteraad, ?f de commissie Algemene Zaken op deze dagen plaatsvinden. Hoe dan ook beletten zijn drukke agenda en andere verplichtingen deel te nemen, zowel aan de voorbereidende gesprekken, als aan het Burgemeesterscongres zelf. Maar omdat we als stadsbestuur in dit project niet afwezig wilden blijven, hebben we gevraagd of de burgemeester zich kon laten vervangen door mij als schepen van Cultuur. Hierop werd echter ontkennend geantwoord. Het is dus zeker niet bij gebrek aan belangstelling dat het stadsbestuur van Gent niet vertegenwoordigd was op deze bijeenkomst, maar louter wegens agendaproblemen.
Nu hebben we toch even de inhoud van het kinderkunstencharter gelezen en we moeten zeggen dat we de uitgangspunten die daarin vermeld staan in onze Gentse werking voor kinderen echt wel herkennen. De stad heeft een groot aanbod voor kinderen, van bovenlokaal tot internationaal belang. De Kopergieterij, om daarmee te beginnen, is een huis met 50.000 theaterbezoekers en zij werken samen met 240 scholen. Kleinere artistieke en/of educatieve organisaties zijn prominent aanwezig, zoals het Kollectief D&A, Taptoe, Larf!, Vier Hoog, Aifoon, Cacao Blue. Deze organisaties worden gesteund ofwel via nominatieve subsidies, projectsubsidies, investeringssubsidies. Dit is onder meer het geval met de recente samenwerking van Vier Hoog en Ultima-thule die in de kazematten een nieuwe creatieve plek hebben ontdekt en wij nu een investeringssubsidie voor toekennen.
Ook de musea zijn actief op het vlak van de kinderkunsten, zoals het ook in het kinderkunstencharter wordt geheten. De ateliers van het S.M.A.K., MSK, Huis van Alijn, Miat, Designmuseum zijn zeer geapprecieerd en worden druk bezocht.
Er is ook een initiatief dat u evengoed als ik kent: stadsklassen, waar Gent een pilootstad is want uitgerekend vandaag is het draaiboek voor het organiseren van stadsklassen gelanceerd door minister Keulen, waarbij Gent als casestudie, zijn ervaring bij het opstarten van stadsklassen aan iedereen heeft kunnen bekendmaken.
Wij hebben hier ook nog de kindercultuurkrant Pandoera die al sinds 10 jaar door de Dienst Kunsten boven de doopvont is gehouden. Er is recent ook een Overlegplatform voor Educatieve Werkers gestart. De eigen culturele diensten nemen het voortouw in het stimuleren van nieuwe methodieken en het betrekken van kinderen in cultuurarme situaties. De belangrijkste speler hierbij is de Dienst Kunsten die onder de globale noemer ?ontdekkingsreizigers? al sinds eind jaren ?90 een traject uitbouwde van sociaal-artistieke projecten, die specifiek gericht zijn op de meest kwetsbare kinderen in cultuurarme buurten. Daarin werden pilootprojecten uitgewerkt samen met het jeugdwerk, cultuurhuizen en het deeltijds kunstonderwijs. Er is daarover een brochure ?Ontdekkingsreizigers, kunst en cultuur in de rugzak van elk kind? die aan alle raadsleden een aantal weken geleden is bezorgd.
Er is ook structurele samenwerking met Cultuur en met andere departementen. Ik vermeld WOCK, dat echt een specifiek samenwerkingsverband is tussen Cultuur en Onderwijs, en dat in Vlaanderen vrij uniek is. Wij hebben ook een leesbevorderingsproject ?Geletterde Beesten?, de kinderliteratuurprijs ?Kleine Cervantes?, waar toch ook heel veel scholen zeer actief bij betrokken zijn en die eigenlijk uniek is in Vlaanderen. In het kader van de stadsvernieuwingsprojecten zijn kinderen een belangrijke doelgroep, bijvoorbeeld bij parkaanleg Pierkespark, Brugse Poort, wordt actief met kinderen gewerkt om dit park ook voor kinderen een zeer belangrijk park te laten zijn met een artistieke invulling van dit park.
Er is ook een grondige samenwerking tussen het Departement Cultuur en de Jeugddienst voor de ontwikkeling van visie en afstemming van instrumenten met betrekking tot jeugdcultuur, communicatie en participatie m?t en v??r kinderen. Daarvoor is onze recente brochure ?De zomer is De Max?, die ook een paar weken geleden is voorgesteld, verschenen.
Het is zo dat Gent eigenlijk niet op het charter heeft gewacht om te werken aan kinderkunsten en het is zo dat de brochure ?Ontdekkingsreizigers, kunst en cultuur in de rugzak van elk kind? vanuit het Paleis initiatiefnemers die voor het kinderkunstencharter appreciatie gekregen voor het beleid dat zo werd gevoerd.
Maar laat ons over de ondertekening van het charter ... De burgemeester kon niet. Ik mocht niet. Maar we zullen nakijken hoe wij kunnen aansluiten bij dit initiatief want het is niet omdat het nu misschien een beetje ongelukkig is gestart, het had veel beter geweest, ik denk ook dat het te maken heeft met het feit dat men grote uitstraling wou geven en dat er hier in Gent een traditie is van enige collegialiteit tussen het college van burgemeester en schepenen en vindt de burgemeester dat eigenlijk voor dit soort zaken de Cultuurschepen had moeten kunnen participeren. Jammer genoeg is dit niet overal op dezelfde manier begrepen. Maar het bijzonderste is dat we de bedoelingen die achter het kinderkunstencharter zitten absoluut onderschrijven en dat we met veel initiatieven al werken in de lijn waarin zij hopen dat er zal worden gewerkt.
Lieven Decaluwe
Schepen van Cultuur, Toerisme en Feesten