Gemeentelijke administratieve sancties

14 april 2008
Het milieuhandhavingsdecreet dat eind vorig jaar werd goedgekeurd laat aan de steden en gemeenten ruimte om gemeentelijke administratieve sancties in te voeren voor kleine vormen van maatschappelijke overlast.

Het kan gaan om afvalgerelateerde kleine vormen van openbare overlast (zoals zwerfvuil, sluikstorten en hondenpoep) of om niet afvalgerelateerde kleine vormen van openbare overlast (zoals geluidoverlast en wildplassen).

De stad Gent heeft reeds in 2005 een reglement op de administratieve sancties uitgevaardigd.

  • Welke inbreuken worden in de stad Gent gesanctioneerd door middel van een gemeentelijke administratieve sanctie?
  • Voor welke inbreuken is de stad in de toekomst van plan een gemeentelijke administratieve sanctie in te voeren?
  • Hoeveel ambtenaren heeft de stad aangesteld om inbreuken vast te stellen? Wordt dit aantal in de toekomst nog uitgebreid?
  • Hoeveel PVs werden het afgelopen jaar uitgeschreven en hoeveel hebben er tot vervolging geleid?
  • Heeft een stad zicht op de inkomsten die zij genereert uit de gemeentelijke administratieve sancties?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Vraag 1: Welke inbreuken worden in de stad Gent gesanctioneerd door middel van een gemeentelijke administratieve sanctie?

Hier volgt een oplijsting van de Politiereglementen die met gemeentelijke administratieve sancties kunnen gesanctioneerd worden.

(1) Politieverordening op de openbare rust en veiligheid. Inbreuken die het vaakst worden geverbaliseerd (in die volgorde):

  • art. 16bis: nachtlawaai
  • art. 21sexies: beschadiging andermans roerende goederen
  • art. 27ter: nutteloze oproep hulpdiensten
  • art. 18: honden niet aan de leiband
  • art. 14: geluidshinder door organisatoren van private of publieke vergaderingen
  • art. 13: geluidshinder door dieren
  • art. 19: dieren die priv??eigendommen van anderen betreden
  • art. 15: het gebruik van geluidsversterking op openbaar domein zonder vergunning
  • art. 16: boom-cars
  • 21 octies: het wegnemen van graszoden, aarde, stenen of materialen van het openbaar domein

(2) Politieverordening op de reinheid en de gezondheid in de gemeente. Inbreuken die het vaakst worden geverbaliseerd (in die volgorde):

  • art. 2bis: wildplassen
  • art. 1: het achterlaten van afval op de openbare weg (excl. sluikstorten)
  • art. 5bis: wildplakken
  • art. 2: het niet bijhebben van een recipi?nt voor het verwijderen van hondenuitwerpselen
  • art. 17: in openbare parken of plantsoenen met voertuig rijden

(3) Politiereglement op het sluitingsuur van drankgelegenheden en het openhouden van die drankgelegenheden na het gewone sluitingsuur

(4) Politiereglement op het plaatsen en gebruiken van de sleutelkoker

(5) Algemeen politiereglement op de begraafplaatsen en de lijkbezorging

(6) Politieverordening betreffende de beoefening van de hengelsport op de viswaters van de Stad Gent

(7) Politieverordening betreffende de uitvoering van werken

(8) Politieverordening op de privatieve ingebruikneming van de openbare weg

(9) Politieverordening op de particuliere hulpverlening bij onheil

Vraag 2: Voor welke inbreuken is de stad in de toekomst van plan een gemeentelijke administratieve sanctie in te voeren?

Binnenkort zullen een aantal wijzigingen aan de politieverordening op de reinheid en de gezondheid aan de gemeenteraad voorgelegd worden.

Deze wijzigingen zijn o.m. ingegeven door het Milieuhandhavingsdecreet (d.d. 12 december 2007) dat nu de mogelijkheid van gemeentelijke administratieve sanctionering expliciet voorziet voor ?kleine vormen van openbare overlast?, zoals sluikstorten (hetgeen tot nu toe wettelijk niet mogelijk was).

Deze wijzigingen hebben betrekking op:

  1. Reglementering die het achterlaten van zwerfvuil en sluikstorten verbiedt
  2. Reglementering die gebruikers/eigenaars van private braakliggende/leegstaande onroerende goederen en het aangrenzende trottoir verplicht deze afval- en onkruidvrij te houden
  3. Reglementering die uitbaters van verkooppunten van eetwaren of dranken die zich lenen voor onmiddellijke consumptie, verplicht een afvalrecipi?nt te plaatsen
  4. Reglementering rond het uitdelen van (reclame)drukwerk, flyers en gadgets
  5. Reglementering die een verbod op het voederen van dieren oplegt

Vraag 3: Hoeveel ambtenaren heeft de stad aangesteld om inbreuken vast te stellen? Wordt dit aantal in de toekomst nog uitgebreid?

Met het gemeenteraadsbesluit d.d. 22 mei 2006 werden 12 personeelsleden van de Stad Gent aangesteld als ambtenaren met vaststellingsbevoegdheid zoals bedoeld in artikel 119 bis, ?6, tweede lid, 1? Nieuwe gemeentewet.

Binnenkort wordt een nieuwe lichting personeelsleden (8 in totaal), die de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties met goed gevolg be?indigd hebben bij de OPAC, voorgedragen aan de gemeenteraad tot aanstelling als ambtenaar mat vaststellingsbevoegdheid.

Vraag 4: Hoeveel PV?s werden het afgelopen jaar uitgeschreven en hoeveel hebben er tot vervolging geleid?

Hierbij de cijfers i.v.m. de administratieve boetes 2007 (het betreft dossiers die werden aangemaakt v??rdat deze materie naar de Juridische dienst en Kennisbeheer is gekomen. Voor wat het opleggen van de boetes betreft zijn er voor januari/februari wel al brieven vanuit onze dienst vertrokken. Dit verklaart ook de stijging naar inkomsten toe.

  1. Algemeen

    In totaal waren er 1536 dossier geregistreerd in het jaar 2007. Hierbij werd in 735 dossier een administratieve procedure opgestart, in 801 werd er een sepotbeslissing genomen.

  2. De dossiers 1e categorie: geen samenloop met het parket

    Dit betreffen de dossiers ( 964) waar geen tussenkomst is van het parket. Hierbij werd in 673 dossiers een administratieve procedure opgestart. In 291 dossiers werd er geseponeerd maar slechts in 104 gevallen om opportuniteitsreden en in 187 gevallen met een procedure of vormfout (bijvoorbeeld PV te laat ontvangen, dader onbekend, geen opzet...)

  3. De dossiers 2e categorie: samenloop met het parket

    Dit betreffen de dossiers waar er een samenloop is met de artikels van titel X van het strafwetboek en artikels van gemeenteverordeningen. Hierbij verwijs ik voornamelijk naar nachtlawaai en beschadiging van roerende goederen. Beslist het parket om de zaak te vervolgen of te seponeren dan vervalt de administratieve procedure. Pas wanneer dat de procureur des Konings bericht dat hij geen gevolg geeft aan de zaak of wanneer er 2 maanden zijn verstreken na ontvangst van het aanvankelijk proces-verbaal kan er een administratieve procedure worden opgestart.

    In totaal waren er 572 dossiers waar in 206 zaken het parket actie ondernam en de administratieve vordering verviel. Dus slechts in 356 dossiers kon er een eventueel een sanctie worden opgelegd. In 61 dossiers werd er een administratieve procedure opgestart, 299 dossiers werden geseponeerd met in 199 gevallen een opportuniteitssepot.

Vraag 5: Heeft een stad zicht op de inkomsten die zij genereert uit de gemeentelijke administratieve sancties?

In de dossiers van het jaar 2007 werd er in totaal 29.825 euro aan boetes opgelegd. Hierbij dient wel worden opgemerkt dat er dossiers zijn die opgestart werden in 2007 maar waarvoor de boete in 2008 is betekend, rekeninghoudend met het verloop van de administratieve procedure (cfr. dossiers maanden november, december)

Wat de werkelijke inkomsten tijdens het jaar 2007 betreft komt men aan een inning ten bedrage van 19.632 euro. Dit bedrag is ondertussen, gerekend tot op heden, opgelopen naar 27.664 euro.

Dani?l Termont
Burgemeester

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info