Verkeersveiligheid Jozef Cardijnlaan Oostakker

3 september 2018

Sinds de heraanleg van de Gentstraat is de verkeersdruk en de verkeerssituatie in de Jozef Cardijnlaan in Oostakker grondig gewijzigd met de nodige overlast voor de buurtbewoners tot gevolg. Het valt op dat deze straat nu veel meer verkeer te slikken krijgt als verbindingsweg tussen de Laurentiuslaan en de Wolfputstraat en door sommigen als een snelweg wordt gebruikt. Tevens is er veel zwaar verkeer die deze straat gebruikt en dit met als reden dat de Gentstraat niet meer toelaat om zwaar verkeer door te laten.

Concreet wens ik u dan ook te vragen of er een duidelijk verkeersbord met de toegelaten snelheid kan geplaatst worden aan de toegang tot de straat en mogelijks het plaatsten van een verkeersdrempel en bijkomend zou ik u ook willen vragen om snelheidscontroles te laten plaatsvinden in de Jozef Cardijnlaan te Oostakker

Carl De Decker
Gemeenteraadslid


Antwoord:

De Jozef Cardijnlaan te 9041 GENT is een zone waarin de 30 km/u-reglementering geldt en als dusdanig wordt aangeduid door het verkeersbord F4a (begin van een zone met een snelheidsbeperking van 30 km per uur) en F4b (einde van een zone met een snelheidsbeperking van 30 km per uur). De afmetingen van deze verkeersborden hebben volgens het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 een afmeting van 0,60 op 0,90 meter doch mogen verminderd worden naar 0,40 op 0,60 meter, rekening houdend met de plaatsgesteldheid. In deze straat is de afmeting van de geplaatste verkeersborden 0,40 op 0,60 meter.

De verkeersborden F4a en F4B staan momenteel reglementair opgesteld bij het inrijden van de Jozef Cardijnlaan, zowel via de Sint-Laurentiuslaan (waar de maximum snelheid van 50 km per uur van kracht is) als via de Wolfputstraat (gedeelte van de straat waar de maximum snelheid van 50 km per uur van kracht is). Het verkeersbord F4b langs de zijde van de Sint-Laurentiuslaan en het verkeersbord F4b langs de zijde van de Wolfputstraat  zijn inderdaad niet goed zichtbaar. Het vervaagde bord wordt vervangen en men is doende met het zoeken naar een oplossing voor het slecht zichtbare bord dat tussen de bomen staat. Het Mobiliteitsbedrijf is reeds doende met het dossier.

Op de rijbaan is nog bijkomend het cijfer 30 aangebracht, hetgeen reglementair is gezien witte opschriften op de rijbaan de door verkeersborden gegeven aanwijzingen mogen herhalen. Het Mobiliteitsbedrijf gaf intussen de opdracht om het opschrift te herschilderen ter benadrukking van het verkeersbord F4a.

Voor wat de snelheidsremmende maatregel betreft is er besloten om een asverschuiving met prefabmodules aan te brengen in de Jozef Cardijnlaan.

Op 8 augustus 2018 is een flitscontrole doorgegaan van 10u59 tot 11u50 waarbij 13 overtreders werden geregistreerd (overtredingsgraad = 33,33 %) en dat de V85 (= snelheid waarmee 85 % van de voertuigen er rijdt, gelijk is aan 45 km/u alwaar de snelheid is beperkt tot 30 km/u).

Op 25 augustus – 31 augustus en 1 september 2018 zijn eveneens metingen gebeurd waarvan de resultaten nog niet gekend zijn. De metingen worden momenteel verwerkt door het Gewestelijk Verwerkingscentrum in de Groendreef.

De Jozef Cardijnlaan staat heel binnenkort ingepland op de lijst voor het plaatsen van de LIDAR (superflitspaal). Dit kadert in de algemene snelheidsproblematiek van dit deel van Oostakker dat tevens een aanrijroute is naar scholen.

Daniël Termont
Burgemeester

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info