Renovatie kasteel Borluut

16 november 2017

In uw antwoord op mijn vraag van 8 maart 2017 over de renovatie van Kasteel Borluut gaf u aan dat de middelen voor een totaalrenovatie deze legislatuur niet meer voor handen zijn en dat over de toekomst van het gebouw, en de daarbij horende renovatie, nog geen beslissing werd genomen. Wel worden in 2020 herstellingswerken uitgevoerd aan het dak en in het bijzonder aan het torentje om verdere aftakeling van het gebouw tegen te gaan.

Los van een grote en structurele renovatie staat het interieur van het kasteel er verkommerd bij. Daarom dienden een aantal bewoners van Sint-Denijs-Westrem een projectaanvraag i.k.v. het Burgerbudget. Daarin is de raming opgenomen van een aantal kleinere ingrepen zoals bepaalde schilderwerken, schrijnwerk (ramen en deuren) en het vervangen van de gordijnen en dit om alvast het interieur op korte termijn wat op te knappen. Het project haalde het echter niet.

  • Is er ondertussen duidelijkheid over de toekomst van het gebouw en de daarbij horende renovatie op langere termijn?
  • Welke onderhoudswerken werden reeds uitgevoerd en zullen op korte termijn nog uitgevoerd worden?
  • Bent u bereid om het projectvoorstel alsnog door uw diensten te laten onderzoeken met het oog op de uitvoering van een aantal kleinere ingrepen aan het interieur waarmee alvast kan tegemoet gekomen worden aan de bekommernissen van menig gebruiker van Kasteel Borluut?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

Het departement Facility Management heeft een nota opgesteld voor een potentiële invulling, rekening houdende met de mogelijkheden van het gebouw en concreet advies van de brandweer.  De invulling voorziet in een publiek toegankelijke zone op het gelijkvloers + overloop voor onder andere info/onthaalpunt voor het Parkbos, 2 vergaderruimtes en receptieve ruimte met lichte horeca (koffiebar). De vergaderruimtes en koffiebar kunnen door externen ook gebruikt worden. Op het eerste en tweede verdiep kunnen 290m² aan kantoren voorzien worden die aanwezigheid van koffiebar en vergaderruimtes op gelijkvloers kunnen gebruiken. Suggestie wordt gedaan voor startups/coworking place.

Nachtverblijf voor publiek is niet aanvaardbaar voor brandweer en zou ook substantiële kosten en bouwwerken met zich meebrengen onder andere door sanitaire en ventilatievoorzieningen. Eventueel kan wel een conciërge gehuisvest worden op de derde verdieping (150m²) die de koffiebar en infopunt Parkbos kan uitbaten.

Om dit programma mogelijk te maken dienen enkele wanden, plafonds en deuren aangepast te worden om over de nodige brandweerstand te beschikken en de nodige compartimentering te garanderen. Er dient ook een nieuw volwaardig buitentrappenhuis voorzien te worden (al dan niet incl. lift) dat aansluit op de verschillende verdiepen, zoals ook een volwaardig branddetectiesysteem en centrale.

Hierrond zijn nog geen beslissingen genomen. Zoeken naar externe (co-)financiering is een optie.

Binnen dit gebouw wordt verder regulier onderhoud uitgevoerd (stookinstallatie, kleine lekken, schrijnwerk, glaswerk, brandveiligheid,…) , in afwachting van een beslissing ter zake.

Hiernaast is bijkomend voorzien om in 2018 de studie uit te voeren voor een beheersplan (dit is een vereiste om later een erfgoedpremie te bekomen bij werken) alsook voor de eerste fase dringende dakwerken.

Bijkomende werken dienen maximaal te gebeuren in het kader van het toekomstplan/beheersplan, rekening houdend met het beheersplan en in afstemming met monumentenzorg.

Martine De Regge
Schepen van Personeelsbeleid, Facility Management en Administratieve Vereenvoudiging

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info