Dubbelgebruik parkeerplaatsen
Met betrekking tot het dubbelgebruik van de parkeerplaatsen aan de Delhaize / C&A (Van Ryhovelaan) heb ik volgende vragen.
- Is er al een (tussentijdse) evaluatie geweest met de eigenaar van de parking?
- Hoeveel gebruikers maken gebruik van het systeem?
- Indien weinig gebruikers, aan wat zou dit te wijten zijn?
- Kunnen desgevallend de voorwaarden herbekeken worden zodat meer buurtbewoners gebruik kunnen maken van dit systeem?
- Zijn er elders in Gent nog concrete samenwerkingsmogelijkheden waar dubbelgebruik van parkeerplaatsen aan bod zijn gekomen? Zo ja, waar, en hoe is/zijn deze verlopen?
Mehmet Sadik Karanfil
Gemeenteraadslid
Antwoord:
De parking is in werking gesteld in december 2016. Eind januari 2017 volgde een eerste tussentijds overleg met APCOA. Gezien toen afgesproken is om een wijziging door te voeren aan de abonnementformule en dit project nog maar net opgestart werd, is beslist om een eerste evaluatie te doen deze zomer.
Op dit moment is er slechts één abonnement uitgereikt.
Volgens het Mobiliteitsbedrijf is de belangrijkste oorzaak voor de beperkte interesse is de prijs. Die ligt te hoog in vergelijking tot het straatparkeren en de aanschaf van een tweede bewonersvergunning: 45 euro/maand of 35 euro/maand indien abonnement van minstens 6 maanden versus 250 euro voor een tweede bewonersvergunning en dit voor toegang van 19u. tot 9u. maandag tot zaterdag en zondag de hele dag. Garageboxen in de buurt kan je huren vanaf 60 euro/maand.
In januari heeft de uitbater van de parking toegestemd in een eerste aanpassing. Die bestond erin dat je tot 9u. kan parkeren in plaats van 8u. Het Mobiliteitsbedrijf heeft toen opnieuw aangekaart dat de prijs te hoog is, hier wou de uitbater geen aanpassing doorvoeren.
Binnenkort zal de uitbater een overleg plannen met de twee winkels (Delhaize en C&A) die overdag gebruik maken van de parking om te bekijken of er mogelijkheden zijn om de voorwaarden van de abonnementen aan te passen.
Op andere parkings (Koopcentrum Dendermondsesteenweg, Dreamland Rooigelaan) is op vraag van de handelaars een soort van mini blauwe zone ingevoerd om overdag genoeg rotatie te creëren voor de klanten en 's avonds bewoners toe te laten. De Stad voert hier parkeercontroles uit. Dit verloopt goed.
Andere samenwerkingsmogelijkheden zijn er zeker. Momenteel bekijken we:
- Carrefour Nieuwe Wandeling - voorstel van nachtabonnemente en mogelijk toegang tot ondergrondse parking (beschutting voor de wagen);
- WATT site aan de Nieuwe Wandeling (BePark) (site nog in ontwikkeling, nog geen concrete uitwerking voor abonnementformule);
- De Nieuwe Dokken (Indigo) (site nog in ontwikkeling,nog geen concrete uitwerking voor abonnementformule).
Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken