Evaluatie invoering parkeerplan

6 januari 2017

In 2016 werd het nieuwe parkeerplan stapsgewijs ingevoerd in Gent. Nieuwe parkeerautomaten, nieuwe zones voor betalend parkeren en bijhorende nieuwe parkeertarieven moeten zorgen voor meer parkeerplaats voor bewoners en een eenvoudigere tariefstructuur. Bij de stapsgewijze uitrol van het parkeerplan kwamen zowel technische als niet-technische problemen en ‘kinderziektes’ aan het licht.

Uit het antwoord op mijn eerdere vragen m.b.t. parkeerplan bleek dat in 2017 een evaluatie in verschillende fases zou worden uitgevoerd.

Concreet heb ik volgende vragen:

  1. Werden de klachten, opmerkingen en suggesties van burgers, bedrijven, organisaties, ... met betrekking tot het parkeerplan systematisch geregistreerd? Zo ja, om hoeveel gaat het en wat is in grote lijnen de aard ervan?
  2. Op welke manier zullen de klachten, opmerkingen en suggesties in de geplande evaluatie meegenomen worden?
  3. Wanneer en hoe zal de invoering van het nieuwe parkeerplan precies geëvalueerd worden?
  4. Welke concrete aspecten van het parkeerplan zullen geëvalueerd worden? Bvb. Indeling van de zones, verschuiving parkeerdruk, bewonersplaatsen, plaatsing en bediening parkeerautomaten, parkeertarieven...
  5. In welke fases is de evaluatie concreet opgedeeld, wanneer zullen deze plaatsvinden en wanneer kunnen de resultaten verwacht worden?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

Antwoord op vraag 1

Vragen, klachten, opmerkingen en suggesties worden geregistreerd in het CRM-systeem van het Mobiliteitsbedrijf. Van de meer dan 11.000 meldingen die we in 2016 van burgers kregen, ging de helft over parkeren. Hierbij gaat het voornamelijk over volgende onderwerpen: 

Straatparkeren: 3237
Bewonersparkeren: 1547
Parkeren: 700
Inpandig parkeren: 445
Parkeervergunningen: 227
P&R: 133

Totaal: 6289


Antwoord op vraag 2

Een groot deel van de zaken die binnenkomen, wordt rechtstreeks opgenomen door middel van een antwoord per mail of voorstel tot oplossing. Andere zaken, zoals verschuiving van de parkeerdruk, worden meegenomen in de evaluatie.


Antwoord op vraag 3

De evaluatie van het parkeerplan gebeurt doorheen heel 2017 en dit op de volgende manieren:
a. Een onderzoek met een scanwagen, dat gebeurt tijdens de maanden februari-mei en september-december.
b. Een objectieve bevraging over het parkeerplan.


Antwoord op vraag 4

Op basis van deze cijfers, kunnen we uitspraken doen over  de parkeerdruk, de parkeerduur, een eventuele verschuiving van parkeerdruk en dit zowel voor betalende als voorbehouden bewonersparkeerplaatsen


Antwoord op vraag 5

In het bestek, dat de gemeenteraad van november 2017 goedgekeurde, werd voorzien dat in de maanden februari-mei een eerste parkeerdruk/duur-onderzoek zal gebeuren in de gele en groene tariefzone en enkele straten daarbuiten. Verder werd voorzien dat in de maanden september-december een tweede parkeerdruk/duur-onderzoek zal gebeuren, inclusief voor de rode en oranje tariefzone.

De geplande bevraging zal samen gebeuren met deze van het circulatieplan. De resultaten van deze evaluatie zullen bekend gemaakt worden begin 2018.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info